Moederbedrijf KPN komt al snel met een compensatieregeling voor klanten die van afgelopen zaterdag tot woensdag niet konden bellen, sms’en en internetten via roaming in Frankrijk en Monaco. Dit vanwege de als ‘complex’ omschreven storing in het signaleringsverkeer. KPN heeft daarbij een schadeformulier opgesteld, die per provider (KPN, Simyo, Telfort en Hi) kan worden ingevuld.

Klanten die 5 dagen geen gebruik konden maken van afgenomen diensten krijgen echter alleen een vergoeding wanneer zij de geleden schade kunnen aantonen. Dat kan door middel van het opsturen van bewijsstukken (alleen als Word- of PDF-bestand) zoals nota’s en afschriften.

Per individueel geval

Zij die dagenlang geen gebruik konden maken van KPN-diensten op hun mobiele telefoon krijgen in principe niets. “Maar als jij van mening bent dat jij toch hinder hebt ondervonden, stuur een formulier met daarin de volgens jou geleden schade. Wij zullen dit per individueel geval beoordelen”, legt KPN-woorvoerster Patrice Hijsterborg uit.

Criteria voor de vergoeding zijn onder meer de duur van verblijf in één van de twee landen en het type abonnement (bijvoorbeeld prepaid of zakelijk) dat de klant afneemt. Welk (vast) bedrag een klant per dag of abonnement dan krijgt vergoed, communiceert KPN niet.

‘Redelijke aantoonbare schade’

Zij die wel bonnetjes en rekeningen kunnen overleggen, hebben geen garantie dat zij dat volledige bedrag terug krijgen. “Het gaat om redelijke en aantoonbare financiële schade die u in de betreffende periode heeft geleden. Denk bijvoorbeeld aan kosten voor WiFi, bel- en internetkosten in een hotel, buitenlandbundels etc.”, schrijft KPN in de voorwaarden (zie onderaan het artikel), waarin het aangeeft “op basis van coulance” te zullen vergoeden.

Zakelijke klanten kunnen als bewijsstuk een bijlage meesturen bij het webformulier. Daarin moet de direct aantoonbare schade worden aangegeven, valt te lezen bij de veelgestelde vragen. KPN betreurt de storing en maakt nogmaals excuses. “Voor de storing geldt geen enkel excuus: u moet op ons kunnen vertrouwen, altijd en overal. Wij betreuren deze situatie dan ook ten zeerste en bieden u hiervoor onze excuses aan.”

De door KPN opgestelde voorwaarden:

Voorwaarden Regeling Schadevergoeding KPN BV