KPN benadrukt dat het niet van zins is om externe diensten als Skype of WhatsApp te gaan blokkeren. Wel komen er deze zomer nieuwe abonnementen ‘waarin data centraal staat’.

Geen blokkade

Er wordt onderscheid gemaakt op snelheid en volume, maar het telecomconcern gaat geen specifieke applicaties blokkeren of tariferen. Wel komen er aparte tarieven voor toegang tot speciale functionaliteit zoals mobiele voip, licht topman Eelco Blok in een webcast het strategieplan van KPN toe. Met de huidige abonnementen gebeurt niets, bezweert Blok.

Het is onduidelijk hoe KPN gaat voorkomen dat klanten alsnog gaan chatten en voipen met een basisabonnement zonder dat dit op een of andere manier wordt geblokkeerd. KPN was niet direct beschikbaar voor toelichting.

In een gemailde verklaring stelt het bedrijf: "De klant zal gaan betalen naar gebruik van mobiel internet. Alle mogelijkheden van het mobiel internet staan hierbij open. Waardoor KPN volledig netneutraal opereert. De keuze tussen abonnementen wordt bepaald door de gewenste snelheid en het aantal MB’s dat je wilt gebruiken. Hierbij geldt dat er geen diensten geblokkeerd worden."

Lock-in

Wel is duidelijk dat KPN alles op alles zet om klanten tot een duurder mobiel internet te verleiden of desnoods te dwingen. Tegenover de aandeelhouders maakt KPN duidelijk dat het bestaande klanten deze duurdere data-abonnementen nu al actief oplegt. “We bellen proactief klanten om hen duurdere internetabonnementen op te leggen en we geven minder korting op data”, aldus Blok onlangs tegenover analisten en aandeelhouders.

De nieuwe strategie is nodig om het mobiele portfolio van KPN toekomstbestendig te maken. Het concern heeft veel last van verschuivend gedrag door smartphones, mobiel internet en apps. Dit omdat het oude verdienmodel van de operators, gestoeld op de melkkoeien sms en belminuten, snel in elkaar zakt. De groei van sms vlakt af, en spraak loopt al terug, vertelde Blok dinsdag.

WhatsApp nekt Hi

Vooral bij jongeren gaat dit hard. Na het pingen neemt het ‘WhatsAppen’ een gigantische vlucht. Vorig jaar augustus gebuikte nog 0 procent van de Hi-abonnees deze dienst. Nu, driekwart jaar later, maar liefst 85 procent, aldus Blok.

WhatsApp maakt sms en voicemail feitelijk overbodig, maar leidt ook tot minder belminuten. De nieuwe tariefstructuur voor mobiel internet gaat gelden voor alle KPN-merken.

Grafiek met mobiele trends uit KPN-presentatie 'Strategie 2015': mobiele trends