Telecomgigant KPN lijkt tot nog toe weinig last te hebben van crisisperikelen.

De in de kwartaalcijfers vermelde omzetgroei van KPN was boven de marktverwachting, terwijl het met 3,2 procent toegenomen bedrijfsresultaat (EBITDA) van 1,28 miljard euro overeenkomstig de verwachtingen was.

Vaste lijnen

Het nettoresultaat van 297 miljoen euro (-50%) is iets onder de verwachting, evenals de winst per aandeel van 18 cent (-46%). KPN's vrije kasstroom van 984 miljoen euro lag boven de beoogde 800 miljoen euro.

Een derde van de kwartaalomzet van KPN was afkomstig van mobiele activiteiten in het buitenland, zoals in België, Duitsland en Spanje. De inkomsten uit deze internationale activiteiten zijn met 7,8 procent gestegen tot 1,13 miljard euro. In Nederland is de daling van het aantal vaste lijnen sterk afgenomen: in 2007 verloor het concern nog 456.000 lijnen; in heel 2008 145.000, en in het laatste kwartaal van dat jaar 25.000 lijnen.

Mobiel internet

De omzet op het vaste net van KPN is in het vierde kwartaal met 16 procent teruggelopen, wat KPN hoopt te compenseren met inkomsten uit internet- en mobiele diensten. Over de resultaten uit mobiel internet laat KPN weinig los, behalve dat de omzet uit mobiel dataverkeer op de Nederlandse zakelijke markt het afgelopen jaar met de helft is toegenomen.

In 2010 verwacht KPN een jaaromzet van 15 miljard euro te maken, welke eerder gemaakte doelstelling blijft gehandhaafd. Daarbij moet het bedrijfsresultaat 5,5 miljard euro worden. Het concern zegt wel te vrezen dat de crisis een risicofactor is voor de resultaten van het huidige jaar, maar de jaarlijkse investeringen van 2 miljard euro in glasvezelnetwerken blijven gegarandeerd.

Tv

Vorige week was al uitgelekt  dat KPN niets verdient aan Digitenne, het alternatief voor kabeltelevisie. Aan het eind van het vierde kwartaal had KPN in totaal 775.000 tv-klanten; een groei van 56 procent vergeleken met dezelfde periode in 2007. Daaronder bevinden zich zo'n 40.000 abonnees van KPN's Interactieve TV (iTV).

Begin 2010 verwacht KPN een miljoen tv-klanten te hebben. Dit jaar zal het bedrijf daartoe 9,2 miljoen euro spenderen om de dienst aan de man te brengen, terwijl 1 miljoen marketingeuro's opgaan aan iTV.