Het gaat volgens RTV Noord om een probleem in een van de telefooncentrales. Onbekend is wat er precies aan de hand is, én waarom telecomaanbieder KPN zegt dat het oplossen nog tot 18 mei gaat duren. Een boze ondernemer op het Waddeneiland tipt de redactie van Webwereld. “Normaal is zo’n storing binnen 48 uur opgelost. En er gaat elke 8 uur een boot van en naar het eiland.”

Uitzondering

De tipgever zegt nog wel dat KPN in zijn algemene voorwaarden voor het oplossen van storingen een uitzondering heeft opgenomen voor de eilanden. Dan nog vindt hij de termijn van bijna 3 weken veel te lang. “Er wonen hier 900 mensen”, zegt hij via zijn mobiele telefoon. “Veertig procent daarvan heeft nu geen telefoon- en internetverbinding, en de overige zestig procent heeft sporadisch een telefoonverbinding. Ze moeten dan vijf keer opnieuw draaien.”

Bovendien komt het vakantieseizoen eraan, stipt de Schiermonnikoogse ondernemer aan. “Dan komen er zo’n honderdduizend mensen die in de huisjes willen internetten.” Schiermonnikoog werkt nog aan een eilanddekkend WiFi-netwerk, wat via coax-aanbieder Kabel-Noord wordt opgezet. Die draadloze internetverbinding is nog niet operationeel.

Klaagfax via vasteland

De boze eilandbewoner heeft KPN een fax gestuurd, via een vriend op het vasteland, waarin hij dreigt met een kort geding. Hij vertelt nog dat Schiermonnikoog twee jaar terug ook is afgesneden van moderne telecommunicatie. Toen was er door een boot een kabel kapot getrokken. “Dat was overmacht voor KPN. Er was toen ook storm, waardoor het niet gelijk gerepareerd kon worden.”

Een KPN-woordvoerder laat aan Webwereld weten dat het bedrijf op dit moment nog niets hierover heeft te melden. De zaak wordt nu uitgezocht en er komt later een toelichting.