Eerder dit jaar nam KPN de beslissing alle belkosten per minuut naar boven af te ronden. Dat is het bedrijf op veel kritiek komen te staan. Nadat het tv-programma Kassa er in september aandacht aan besteedde, kwam KPN al snel met een tussenoplossing. Klanten konden indien zij wilden terug naar het per seconde betalen. KPN meldt nu dat er sinds die tijd 20.000 abonnees van dat aanbod gebruik hebben gemaakt.

Vodafone, dat ook al het per seconde betalen had ingeruild voor afronden per minuut naar boven, meldde eerder al met nieuwe abonnementsvormen te komen waarbij het per seconde betalen weer terugkomt. KPN volgt die beweging nu. Er komen nu abonnementen onder de vlag van Personal Sim, waarbij na de eerste minuut per seconde wordt afgerekend.

Bellen worden duurder

Wel is het zo, waarschuwt KPN, dat buiten de bundel bellen duurder wordt en op 35 cent per minuut komt. Dat is nu 33 cent. Het afrekenen per seconde gebeurt alleen onder de naam KPN; Telfort en Hi blijven afrekenen per minuut hanteren. Telfort doet dat overigens al vanaf 2008, Hi vanaf begin dit jaar.

KPN zegt naar aanleiding van alle kritiek ook duidelijker te zijn over de abonnementen, onder meer op de website. Daarnaast krijgen klanten in de winkel een extra overzicht van de tarieven die bij hun abonnement horen. KPN heeft al het verkooppersoneel in zowel callcenter als winkels op cursus gestuurd en hen daar “het belang van duidelijkheid en volledigheid" bijgebracht.