Recent is het aanbod van Debitel drastisch gewijzigd. Zes van de negen bestaande sim-only abonnementen zijn geschrapt en de tarieven van de overgebleven tot 50 procent verhoogd. Dit heeft Sim-Only-Vergelijk.nl deze week ontdekt.

"Het is eigenlijk de eerste keer dat de tarieven zo omhoog gaan. Normaal gaan ze altijd naar beneden", zegt Martijn van der Maas van de vergelijkingssite tegen Webwereld. "Je krijgt nu eigenlijk gewoon een KPN-abonnement in iets andere vorm."

Sterfhuis

Een woordvoerder van KPN bevestigt de wijzigingen, die passen in de strategie om Debitel in stappen uit te faseren. "Nu het onderdeel is van een groter geheel is het niet meer zo noodzakelijk om zo superscherp aan de wind te zeilen."

Eind vorig jaar nam KPN de grootste virtuele operator van Nederland over. Het gaat KPN om de circa 500.000 klanten van het bedrijf. Het merk Debitel zal dan ook verdwijnen. De nu doorgevoerde tariefwijzigingen zijn daar een voorbode van.

Duidelijkheid

KPN: "We hebben een duidelijke strategie voor de mobiele markt met de merken KPN, Hi en Telfort als proposities. Dat werkt en daar waar gaan we mee door. Dus op termijn zal het merk Debitel te verdwijnen."

KPN mag nog ruim 2 jaar gebruik maken van het Debitel-merk, zo is afgesproken met het Duitse moederbedrijf Debitel AG. Maar KPN wil "zo snel mogelijk duidelijkheid" scheppen in het eigen merkenportfolio.

Wanneer en naar welk merk de bestaande Debitel-klanten zullen overgaan, wordt nu nog bekeken. Gezien de recente tariefwijzigingen lijkt het merk KPN de meest logische kandidaat, maar de plannen hiervoor zijn nog in de maak. "Op termijn worden de huidige Debitel-klanten langzaam maar zeker overgezet naar het meest passende merk", aldus de zegsman.