Opnieuw heeft KPN een buitenlandse dochteronderneming van de hand gedaan. De verkoop van KPN Spain aan Orange past volgens het Nederlandse bedrijf in zijn strategie om niet-kernactiviteiten te verkopen en zich te focussen op zijn thuismarkten. Afgelopen vrijdag werd bekend dat KPN met 1,35 miljard fors investeert in zijn 4G-netwerk.

Buitenlandse verkoop

KPN Spain is onderdeel van virtuele operator Simyo. In Spanje levert dit merk mobiele diensten aan circa 380.000 Spaanse mobiele bellers. Volgens het persbericht van KPN heeft de verkoop “geen gevolgen voor de dienstverlening aan klanten." Ook de naam van operator blijft intact, bevestigt Orange in zijn aankondiging. Welk bedrag gepaard gaat met de verkoop wordt niet bekend gemaakt door beide bedrijven.

De verkoop stond al langer in de planning, laat woordvoerder Stefan Simons van KPN weten. “Al sinds de presentatie van de jaarcijfers over 2011 zijn we meerdere opties gaan bekijken voor KPN Spain. Verkoop aan Orange bleek daarbij uiteindelijk de beste optie”, aldus de zegsman, die laat weten dat KPN in onder meer Duitsland en België nog altijd buitenlandse diensten faciliteert.

Afscheid van Getronics

Wel verkocht KPN in januari zijn resterende buitenlandse activiteiten van dienstverlener Getronics. Vestigingen in België, Luxemburg, Groot-Brittannië, Ierland, Duitsland, Zwitserland, Hongarije, Maleisië en Singapore werden van de hand gedaan aan het Duitse bedrijf Aurelius. De Nederlandse tak van Getronic bleef behouden.

In 2008 werden de Getronics-activiteiten in Noord-Amerika al verkocht, aan de Amerikaanse ict-dienstverlener CompuCom. Dat betrof de dienstverlening voor werkplekbeheer, applicatiebeheer en adviesdiensten. De koper is hiermee toen de op twee na grootste werkplekbeheerder in de VS en Canada geworden.

Update 11.20 uur: Reactie KPN toegevoegd