Het ziet er niet goed uit voor de reputatie van leveranciers van (draadloos) internet en kabeltelevisie. Met afstand zijn dit de bedrijven die kunnen rekenen op het meest ontevreden gevoel bij hun klanten. Liever nog klant bij een bank of een verzekeraar dan omgaan met de helldesk van de internet- en televisie-aanbieders.

Nee, mensen zijn het meest tevreden met hun hamer, beitel of freesmachine, zo blijkt uit een tevredenheidsonderzoek van BrandIndex, dat 9000 mensen heeft gevraagd naar hun warme gevoelens voor bedrijven in de diverse sectoren. De klussector geeft de meeste tevredenheid bij onze medemens, een reisje of cruise is ook leuk, schoenen doen het goed en amusementsparken.

De kapper verliest van de iPhone

Consumentenelektronica, waar we voor het gemak ook de iPhone, iPad, Samsung-televisies en Asus-notebooks onder scharen, komt daarna pas. Dus blijkbaar zijn we meer tevreden met onze hamer dan met onze iPhone. Maar, de iPhone komt dan wel weer voor de kapper, onze auto en onze credit card.

Blijven we even bij internet en tech, heeft streaming video een nog redelijke tevredenheidsscore, maar valt streaming muziek al uit het linkerrijtje en zijn zoekmachines en social media-sites helemaal niet zo goed voor je humeur. Social media wint het qua tevredenheid nog maar net voor erectiepillen (die blijkbaar niet echt doen wat ze beloven) en de banken en verzekeraars.