Je kunt 15 jaar aangesloten zijn bij XS4ALL, maar als ze een jubileumfeestje vieren komen ze met betere aanbiedingen voor nieuwe klanten, dan aantrekkelijke opties voor de oude groep. Je kunt sinds jaar en dag via KPN bellen, maar pas als je aankondigt te switchen krijg je een aantrekkelijk aanbod om terug te komen. Voor die 'losers' die bij je blijven hoef je kennelijk niks te doen. Je spant je alleen in voor wie nog voor je te winnen valt. Het stoort me altijd, maar het stoort me deze week meer dan ooit.

Ik zal het hier vast vaker gezegd hebben: ik ben een Apple fan. En het zal niemand ontgaan zijn: ik ben een gadget fan. Dus stond ik vooraan in de rij om twee jaar geleden de eerste iPhone uit Amerika te laten komen, en was ik er vorig jaar als de kippen bij toen ik via T-Mobile de nieuwe versie van het apparaat kon kopen. En ook al kende ik de slechte geluiden over het T-Mobile netwerk, ik moest en zou de nieuwe iPhone hebben.

Sindsdien ben ik een lopende reclamezuil voor de iPhone. Ik laat mensen zien hoe lekker het ding in gebruik is, ik doe een rondje langs mijn favoriete applicaties om aan te tonen dat dit niet zomaar een mobiel is maar het 'alledingendoekje' van deze tijd. En daar betaal ik ook nog eens maandelijks geld voor.

Er zijn er veel als ik. Het zijn de early adopters die niet kunnen wachten tot de nieuwste apparaten uit zijn en daar ook nog eens geld voor over hebben. Wij willen dus dolgraag die aangekondigde iPhone 3GS, de derde versie van ons favoriete apparaat. Sneller, met video, met kompas. Wellicht geen spectaculaire update, maar wel een die de liefhebber wil hebben.

Dat kan niet. Via T-Mobile kunnen we niet de nieuwste iPhone kopen. Waarom niet? Omdat ons contract nog een jaar loopt en we dan pas weer in aanmerking voor een nieuwe komen. Ik wil er gewoon voor betalen, maar het kan niet. Ik wil mijn contract verlengen in ruil voor de 3GS, het kan niet. Welke suggestie doet T-Mobile aan de hand? Doe je huidige abonnement over aan een ander en neem zelf een nieuw abonnement. Ja doei!

T-Mobile en / of Apple zitten de liefhebbers van hun product dwars. En wat doen die mensen nu die normaal de loftrompet over de iPhone blazen? Die bazuinen het verhaal rond dat ze niks van T-Mobile en Apple snappen, dat het belachelijk is dat trouw niet wordt beloond en onbegrijpelijk is dat betalende fans gefrustreerd worden. Hierbij!