Een nieuwe speler in de markt van virtual reality, AirVR, heeft eerder dit jaar met een kickstarter geld opgehaald voor een project waarmee je van een iPhone 6 Plus (of iPad met Retina display) geheel eigenhandig een virtual reality-headset kunt maken. Daarmee wil het virtual reality-technologie toegankelijk maken voor de consument.

Aan de voorkant van de headset zit een frame waarin een iPhone 6 Plus kan worden geplaatst, die dan meteen dient als beeldscherm en batterij voor de AirVR. Speciale software, die te downloaden zal zijn uit de appstore, zorgt ervoor dat het beeld van je iPhone op de juiste manier op allebei je ogen wordt geprojecteerd via de twee lenzen in de headset, waarmee je een virtuele omgeving creëert.

Hierdoor kun je bijvoorbeeld 360 graden panoramafoto's (en video's) maken en deze later opnieuw 'herleven' via de headset. Daarnaast is het ook mogelijk om 3D- en HD-video´s te bekijken vanuit verschillende perspectieven door simpelweg je hoofd te bewegen.

En wat is daar nou echt het praktisch nut van?

"Hoewel het maken van 360 graden panoramafoto's leuk is, zit de echte kracht van Virtual Reality ergens anders" aldus Jonathan Freeman, professor psychologie aan de Universiteit van London. Freeman is leider van CEED, een project dat de krachten van virtual reality en big data combineert. Volgens Freeman hebben mensen moeite met het begrijpen van gigantische datasets en biedt virtual reality een mogelijkheid om grote hoeveelheden data op een empatische en nuttige manier te presenteren.

Producten als de AirVR zouden op een unieke manier kunnen bijdragen aan het begrijpen van grote hoeveelheden data. Denk hierbij aan virtuele winkels op internationale vliegvelden (bespaart ruimte) of het visualiseren van de grond en het klimaat in delen van Afrika om zo de gewas-opbrengsten van lokale boeren te optimaliseren. Met de AirVR zou je bijvoorbeeld een app kunnen maken die de meest optimale locaties voor het plaatsen van gewassen laat zien via augmentend reality.

Virtual reality for the masses

Overal waar een grote hoeveelheid data is die veel tijd en moeite kost om te doorgronden, zit volgens Freeman grote potentie. Dit komt door het feit dat veel mensen tegenwoordig een iPhone bezitten. En in combinatie met een project als Virtual Reality for iOS komt daarmee de drempel voor participatie van de consument in het begrijpen van big data veel lager te liggen dan voorheen, omdat het voor iPhone 6 Plus-eigenaren een stuk makkelijker wordt om in de virtuele wereld te duiken.

De AirVR zal wel de concurrentie aan moeten gaan met de Oculus Rift (Oculus) en Gear VR (Samsung). De Oculus Rift is vooral bedoeld als geavanceerd prototype-materiaal en wordt dan ook vooral gebruikt door softwareontwikkelaars om te experimenteren met de mogelijkheden van virtual reality. Gebruik door het grote publiek van virtual reality is nog ver te zoeken, maar daar komt met de AirVR misschien spoedig verandering in.