Hoeveel eindgebruikers de toestellen werkelijk hebben aangeschaft, laat Microsoft in het midden. In een vraaggesprek op de eigen nieuwssite laat Microsoft Achim Berg aan het woord. Hij is verantwoordelijk voor het vermarkten van de Windows-toestellen. Volgens Berg zijn de verkopen “in lijn van de verwachtingen”.

De topmanager zegt dat Microsoft zware concurrentie ondervindt, maar niettemin in de race is. “Weliswaar geen sprint, maar we zitten er voor de langere termijn in.” Hij voegt toe dat Microsofts verwachtingen van de eerste verkopen rekening houden met een wenperiode bij het publiek. “Het is een nieuw type telefoon en het meten van succes gaat eerder over de langere termijn dan de korte.”

Wennen kost tijd

Volgens Berg zijn de verkopen in lijn met de prestaties van andere eerste generatie mobiele platforms. “Het kost tijd om partners en klanten duidelijk te maken wat je precies levert en om interesse in je product te kweken.” Hij zegt dat Microsoft dat wil doen door mensen zoveel mogelijk in staat te stellen “te spelen met een Windows-toestel. Als ze dat eenmaal doen, zijn ze verkocht.”

Microsoft meldde in de weken na de officiële lancering nog leveringsproblemen. Daardoor zou de beschikbaarheid van de toestellen in de winkels en bij telco’s beperkt zijn. Berg rept in het v raaggesprek geen woord meer over die problemen.

Meer dan 4000 apps

De manager zegt verder dat er 18.000 ontwikkelaars werken aan apps en dat er inmiddels meer dan 4000 apps in de winkel zijn opgenomen. Bij de lancering, in oktober, waren dat er nog 2000. Overigens is er nog steeds geen Nederlandse appstore; die komt na de jaarwisseling.

Miccrosoft kreeg direct na de lancering van het mobiele platform veel kritiek. Er zouden op de eerste dag slechts 40.000 toestellen zijn verkocht. Voor de lancering van de iPhone 4 kreeg Apple al 600.000 bestellingen binnen.