Topman Terry Myerson, verantwoordelijk voor de Windows en Windows Phone besturingssystemen, maakte de nieuwe prijsstrategie woensdag bekend tijdens het BUILD ontwikkelaarscongres in San Francisco. De "zero dollar"-strategie is van toepassing op smartphones en tablets met een scherm kleiner dan 9 inch.

Microsoft neemt de stap om zijn kleine marktaandeel op mobiele apparaten op te krikken. Het hoopt dat door lagere prijzen voor smartphones en tablets met Windows erop ze meer verkocht worden en gebruikers daardoor vaker gebruik zullen maken van (betaalde) Microsoft-diensten als Skype en Office. Op dit moment schommelt het marktaandeel Windows op smartphones en tablets tussen de twee en drie procent.

'Software kan toch niet gratis zijn?'

Eerder maakte Microsoft bekend gebruikers in bezit van Windows 8 gratis de 8.1 update te laten installeren. Toch moeten fabrikanten van pc's en grotere tablets blijven betalen voor het besturingssysteem, iets wat Microsoft al sinds het prille begin bij monde van Bill Gates predikte: "software kan niet gratis zijn". Het leverde Microsoft afgelopen decennia gouden bergen op - 65 procent van de Windows-omzet wordt gegenereerd door pc-fabrikanten als Dell en HP - maar nu Google zijn Android en Chrome OS-besturingssystemen gratis weggeeft en zelfs Apple tot deze strategie is overgegaan, kan het bedrijf met de nieuwe CEO Satya Nadella niet achterblijven.

Tegenover persbureau Reuters noemt analist Daniel Ives van FBR Capital Markets dit een goede en logische eerste stap naar verandering. "Microsoft kampt met uitdagingen op gebied van mobiel en tablets. Ze zullen hun strategie moeten aanpassen om groei te realiseren."