Een opmerkelijke tirade tegen het gebruik van de pen en papier op scholen. De Canadese directrice Lia De Cicco Remu van Microsofts educatieplatform Partners in Learning lijkt even in de hoogste versnelling te zijn geschoten tegenover weekblad The Georgia Straight. In de aanloop naar lerarenbijeenkomst Microsoft Summit 2015 in Vancouver maakt ze gehakt van analoge lesmaterialen en het traditionele klaslokalen, die ze "kleurloze gevangenissen" noemt.

Volgens de nota bene oud-lerares moeten alle schoolkinderen snel aan de apparaten. Zij pleit voor een hub met 3D-printers, computers, banken en Lego. Met een leraar die "open ruimtes" faciliteert en zijn leerlingen activeert. In het klaslokaal van de toekomst is volgens haar geen ruimte voor pen, papier, krijtbord of gedrukte schoolboeken.

Apparaat + cloud is genoeg

De Cicco Remu: "Klaslokaal? Welk klaslokaal? Leren doe je overal en altijd. Kinderen leren overal. Met dat apparaat hebben ze alleen nog maar een verbinding met de cloud nodig, dan kunnen ze overal werken. Daarom worden deze hulpmiddelen zo belangrijk." Volgens het weekblad benadrukte ze dat Microsoft-producten Office 365 en OneNote goed geschikt zijn voor scholen.

Opmerkelijk genoeg kwam Microsoft deze week ook naar buiten met een onderzoek onder Canadezen (!) dat concludeerde dat veelgebruikers van nieuwe technologie zoals smartphones en social media, een aanmerkelijk kortere aandachtsboog hebben.

Behoort schrijven dan ├╝berhaupt tot het verleden op school? Nee, stelt ze, met een stylus en een tablet kunnen kinderen nog steeds cognitief profiteren van de gedigitaliseerde beoefening van "inkten", legt ze uit. "Wanneer gebruikte je zelf voor het laatst een krijtje om jezelf te uiten? Kinderen doen dat niet met krijt. Ze sturen tekstberichtjes."

Meedoen of wegwezen

Voor leraren die sceptisch zijn tegenover technologie in het klaslokaal, heeft ze ook een mededeling. "Meedoen of wegwezen. Serieus, het is niet eerlijk naar de kinderen toe. Het is eerst moeilijk om deze tools te begrijpen, maar je verleent je leerlingen een slechte dienst als je het niet doet, net als de toekomst van deze kinderen. Dat is je werk."