Met de groei van de smartphones wordt de QR-code steeds meer gebruikt. Het is zelfs een standaard vastgelegd binnen ISO en zonder licentie te gebruiken. Maar daar komt verandering in. Onder andere Microsoft heeft zijn eigen ‘QR-code’ bedacht, de zogenaamde scan-tag.

De QR-code, een 2-dimensionale barcode, is te vergelijken met de streepjescode, maar kan veel meer informatie bevatten. Met behulp van een smartphone kan deze QR-code gescand worden en krijgt de gebruiker de informatie te zien die aan de QR-code is gekoppeld. Meestal is dit een URL naar een website. De code is daarom een belangrijke marketing technologie, het brengt de consument snel bij de relevante informatie zonder dat deze een url moet overtypen of onthouden.

Matthias Galicia is de CEO van ShareSquare, een bedrijf gespecialiseerd in het aanbieden van informatie via de QR-code. Hij windt zich op over de ‘uitbreiding’ van de 2-dimensionale barcodes. Naast Microsoft ontwikkelt in de US ook AT&T zijn eigen variant. Deze ontwikkeling zorgt alleen maar voor verwarring bij de consument. Die zal meerdere scan-applicaties achter de hand moeten houden. De fragmentatie door de verschillende typen 2-dimensionale barcodes is een bedreiging voor de technologie, aldus Galicia. Volgens hem zijn Microsoft en anderen alleen maar uit om het ‘ecosysteem’ rond het scannen door consumenten te beheersen. Dit ten koste van de bestaande technieken.