Maandagmiddag is opnieuw landelijk een controlebericht van NL-Alert uitgezonden. In een eerste reactie spreekt het ministerie van Veiligheid en Justitie van een geslaagde test. Hoewel op social media zoals Twitter veel mensen schrijven dat zij het bericht later of meerdere malen hebben ontvangen, kijkt het ministerie bij dergelijke tests vooral naar de kant van het versturen.

"Qua verzending is de test naar tevredenheid verlopen. We hebben ditmaal vanuit één punt in Driebergen het controlebericht verzonden, met één druk op de knop. Zover we kunnen zien is het goed gegaan bij alle providers", meldt woordvoerder Lodewijk Hekking namens het ministerie.

Net als de vorige keer ontvingen veel mensen het controlebericht later of vaker. Voor de meeste klachten is echter een logische verklaring, zo legde het betrokken cell broadcast-bedrijf one2many bij de vorige test uit aan Computerworld.

Geen noodbericht bij 4G

Toch erkent het ministerie dat er nog grote stappen gemaakt moeten worden. Net als afgelopen november bij de vorige test blijkt dat NL-Alert niet werkt bij LTE/4G. "Het klopt dat NL-Alert op dit moment nog niet geschikt is voor LTE/4G. Uiteraard volgen ook wij de marktontwikkeling wat betreft 4G. We zijn daarom in gesprek met de providers, die hier zelf technische aanpassingen voor moeten doen", aldus de zegsman.

Maar dit kan nog wel even duren. Het ministerie verwacht niet dat dit in 2014 nog gaat lukken. Het enige wettelijke middel dat het ministerie van Veiligheid en Justitie nu heeft is om in samenwerking met Economische Zaken een zogeheten 'aanwijzing' op te stellen. Dit is een procedure die onder de Telecomwet valt. Hekking: "We hopen dat NL-Alert in de eerste helft van 2015 ook door 4G wordt ondersteund."

Stille noodoproep?

Wat Webwereld ook opvalt is bij een eigen test met een toestel waarbij het geluid en de trilfunctie uit staat, het controlebericht ook stilletjes is verzonden. Het ministerie bevestigt dit, maar wijst opnieuw naar de providers.

Hekking: "Een standaard NL-Alert is er één met geluid. Wij geven dit in de gesprekken met providers aan, maar zij hebben dit nog niet allemaal ingesteld. Dat geldt onder meer voor een deel van de iPhones. Het is iets wat wij graag willen, maar wij hebben hier geen wettelijke basis voor."

Enkele reacties op Twitter: