Tijdens vluchten in een van de 27 mobiele telefonie-klare vliegtuigen kan volgens de Europese Commissie "veilig gebruik worden gemaakt van gsm's in het Europese luchtruim". De commissie hoopt dat het aantal vliegtuigen waar dit mogelijk is aan het eind van 2009 is verdubbeld.

Bellen is mogelijk in vliegtuigen van de maatschappijen Ryanair (Iers), TAP (Portugees) en bmi (Verenigd Koninkrijk). Contact leggen met het land is mogelijk via de twee mobiele operators OnAir en AeroMobile. Andere maatschappijen voeren technische tests uit om dezelfde technieken toe te passen. De commissie noemt dit "een veelbelovende start".

1,60 euro per minuut

"De prijs van de diensten lijkt te beginnen bij ongeveer 1,60 euro per minuut voor gesprekken en ongeveer 0,43 euro voor een tekstbericht, afhankelijk van de grondoperator die door de passagier wordt gebruikt", aldus de EC.

Een jaar geleden maakte de commissie de regels voor mobiel bellen tijdens vluchten bekend. De service is beperkt tot de GSM1800 band waar naar schatting negentig procent van de reizigers met een mobiele telefoon gebruik van maakt.

Storingen

Lang was bellen met mobiele telefoons verboden in vliegtuigen, uit vrees voor storingen in de vliegtuigapparatuur. Men vreesde dat de energie die nodig is om contact te leggen met telefoonnetwerken op de grond de apparatuur zou kunnen ontregelen.

Alhoewel die kans volgens de commissie altijd al erg klein was, wordt die verwaarloosbaar door het gebruik van het nu gehanteerde MCA-systeem, waarbij de zendapparatuur in het vliegtuig aanwezig is. Een mobiele telefoon heeft veel minder electriciteit nodig om verbinding te maken met een zender die in de buurt is. De commissie heeft bepaald dat ieder vliegtuig streng getest moet worden voordat de apparatuur operationeel wordt.