Tele2 heeft in een jaar tijd 217.000 nieuwe Nederlandse mobiele klanten erbij gekregen. De Zweedse provider zet flinke stappen op de Nederlandse markt, waar het in augustus is begonnen met het uitrollen van het eigen ‘4G only’-netwerk in samenwerking met T-Mobile. Door opnieuw een groei van 56.000 mobiele klanten het afgelopen kwartaal staat de teller nu op 640.000.

Overigens moest Tele2 het afgelopen jaar wel inleveren op breedbandklanten (53.000 minder naar 385.000) en vaste telefonie, waarbij 35.000 klanten wegliepen en er nog 114.000 overblijven.

Klik voor groot

Daarmee is de provider, dat streeft naar 20 procent marktaandeel, nog altijd een kleine speler in ons land. Met 640.000 klanten heeft Tele2 zo'n 5 procent van het totale aantal klanten in de Nederlandse mobiele markt. “De ambitie die wij hebben uitgesproken gaat niet over klantenaantallen maar is een marktaandeel in de totale omzetwaarde van de mobiele markt. 20 procent van de marktwaarde is een ambitie waar Tele2 zich op gaat richten in de komende jaren”, legt Tele2-woorvoerder Jan Willem te Gussinklo Ohmann uit in een reactie aan Webwereld. Op basis van de laatste cijfers van Telecompaper ligt het marktaandeel van Tele2 nu op 3 procent.

Zelf abonnement samenstellen

Het succes van groeiende aantal mobiele klanten verklaart Tele2 met keuzevrijheid bij abonnementen. Te Gussinklo Ohmann: “Klanten kunnen hiermee een abonnement samenstellen dat aansluit bij hun gebruik. Hierdoor worden zij niet gedwongen om te betalen voor dingen die zij niet willen gebruiken. De keuzevrijheid in combinatie met scherpe tarieven, zorgen ervoor dat veel mensen voor Tele2 kiezen.”

Ter vergelijking: KPN kwam vandaag met minder rooskleurige cijfers. Daar daalde het aantal mobiele abonnees met 13.000. Volgens topman Eelco Blok "blijven de marktomstandigheden uitdagend." Het aantal 4G-klanten groeit wel snel van 21.000 eind juni naar 100.000 eind september. Daarnaast heeft KPN ook 98.000 zakelijke klanten die al op 4G zitten.