Vanaf 15 mei stopt de Outlook Web App voor iOS en Android. "Office 365-gebruikers die OWA mobiele apps proberen te openen krijgen een boodschap met de melding Outlook voor iOS of Android te downloaden", zo schreef productmanager Eugenie Burrage vorige week in een blogpost over OWA.

Outlook vervangt OWA

OWA op iOS stamt uit medio 2013 om de in-browser OWA te vervangen die zakelijke gebruikers al jaren hanteerden op mobiele apparaten - van PDA's naar smartphones naar tablets - die geen traditionele x86 Outlook-client konden draaien. Een jaar later verscheen OWA ook voor Android. Volgende maand schrapt Microsoft OWA uit de App Store en Google Play en daarna worden gebruikers gewaarschuwd dat de einddatum in zicht is.

De iOS- en Android-OWA-apps leverden dezelfde functionaliteit als OWA in een browser, waarmee gebruikers e-mail, agenda's en contacten op een Exchange-server konden raadplegen. De apps waren enkel beschikbaar voor gebruikers van een zakelijk Office 365-abonnement. Maar inmiddels zijn er Outlook-apps voor iOS en Android, waardoor het een kwestie van tijd was voor tussenstap OWA zou worden beëindigd.

Nog niet compleet

"De nieuwe Outlook-app vervangt OWA voor iPhone/iPad/Android", stelde Microsoft al eerder. "We laten de OWA-apps nu nog bestaan, omdat er enkele geavanceerde Office 365- en Exchange Server-features nog niet beschikbaar zijn in Outlook." Dat ging toen onder meer om het bekijken van met Information Rights Management beveiligde e-mails.

Maar de beslissing om OWA in slechts twee maanden uit te faseren schoot een aantal zakelijke klanten in het verkeerde keelgat, zo blijkt wel uit de reacties onder de aankondiging van vorige week. Daaruit blijkt dat OWA wel degelijk nuttige use-cases heeft voor sommige klanten waar Microsoft ofwel geen rekening mee houdt, of negeert.

"Dit is zo'n onnodige eenzijdige actie van Microsoft. Ik gebruik OWA omdat ik geen e-mailmeldingen wil of Ongelezen Berichten-pictogrammen", leest een reactie. "Ik gebruik dit omdat het niet mogelijk is om gedeelde postvakken toe te voegen aan de native Outlook-app, dus we adviseren mensen om OWA te gebruiken", zegt een ander. "Voeg eerst ondersteuning voor gedeelde postvakken toe aan de Outlook-app voordat de OWA-app wordt beëindigd."

Hoop klachten

Meerdere berichten gaan over het verlies van deze functionaliteit en het gebrek aan IMAP dat dit soort features mogelijk maakt. Ook vragen gebruikers zich af of de native Outlook-app veilig genoeg is voor overheidsgebruik. Weer anderen vragen zich af hoe het zit met het beheer van informatiestromen - hoe zit het met zichtbaarheid van mailgebruikers wiens data niet wordt beheerd middels Intune?

"Dat was ons enige alternatief voor MDM-enrollment", schrijft klant Robert Woods onder het blog. "Het lijkt erop dat jullie deze feature intrekken zonder een vervanger aan te bieden. Stop alstublieft met het beëindigen van functionaliteit zonder een alternatief te bieden! We betalen voor deze features", aldus de ontstemde klant.

Te snel beëindigd

"Dit is een heel abrupte wijziging met maar weinig tijd om de klanten te informeren", zegt OWA-gebruiker Chance Webster. "Het komt er op neer dat het zo snel beëindigen van de OWA-app een verschrikkelijk idee is en ik kan uitkijken naar een vloedgolf aan boze telefoontjes van klanten die ik ga krijgen door deze plotse verwijdering van een app waarmee ze hun productiviteit en flexibiliteit hebben vergroot."

Microsoft reageerde netjes op de meeste klachten. Over de vraag voor gebruik in overheidsomgevingen reageerde Microsofts Burrage bijvoorbeeld dat het bedrijf de FedRAMP-certificering voor Outlook aan het voltooien is en deze snel moet worden toegevoegd. Hij vermoed dat er binnen 30 tot 60 dagen een aankondiging volgt.

Web-app blijft

Andere klagers krijgen te horen dat klanten ook kunnen worden doorverwezen naar OWA via de browser op een mobiel apparaat. Dat werkt ook nog steeds nadat de app wordt beëindigd. "We werken aan het toevoegen van de functionaliteiten die jullie vragen voor Outlook op iOS en Android en in de tussentijd kan OWA in de browser worden gebruikt", zegt Burrage in een laatste reactie.

Niet geheel verrassend is niet iedereen blij met dat advies. "Het lijkt erop dat je zegt dat gebruikers een mix moeten gebruiken van Outlook op de iPhone en OWA op het web om dezelfde functionaliteit te krijgen die we al hebben en waar we, wederom, voor betalen", bracht gebruiker Woods er tegenin. "Wat een slechte klantenervaring."