Dat is goed te zien in de zeer traditionele zakelijke omgeving van ERP-suites. Deze zakelijke software is jarenlang synoniem geweest met onhandelbare interfaces. Inzet en uitrol lag voor een belangrijk deel in handen van de IT-afdeling en daar had onderhoud, schaalbaarheid en betrouwbaarheid meer prioriteit dan de gebruiksinterface. Met de verschuiving naar mobility verschijnen steeds meer apps die een specifieke functionaliteit van ERP aanbieden als losse toepassing. Gebruikers hoeven niet langer een alles-in-één interface aan te roepen, maar gebruiken alleen datgene wat ze nodig hebben. De ontwikkelaar van de app legt zich toe op maximale gebruikersvriendelijkheid en hoeft zich, buiten een brug naar de ERP-suite om, niet bezig te houden met die techniek.

Gebruikerservaring vormt de kern van mobility. Deze steunt op een aanbod in apps die op hun beurt toegang geven tot zwaardere systemen. Daarmee krijgen gebruikers niet alleen de mogelijkheid om eigen tools te kiezen, maar ook het bijbehorende apparaat. De IT-afdeling wordt door mobility deels losgekoppeld van de eindgebruikers. Hun taak wat betreft eindgebruikers komt te liggen bij de koppeling tussen apps en back-office en het adviseren over hard- en software.

Natuurlijk biedt de inzet van mobility grote voordelen voor medewerkers die onderweg zijn. Of het nu een vertegenwoordiger is die nog snel de cijfers van een klant kan bekijken, of een servicemonteur die de specificaties van een geleverd product zoekt. Maar mobility gaat verder: het biedt mogelijkheden om flexibele werkplekken aan te bieden en thuiswerken te faciliteren. Kortom mobility is de brug naar de werkomgeving van de 21e eeuw.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Intel. Het Intel® IT Center biedt exclusieve toegang tot uitgebreide handleidingen, inzichten van experts en een uitgebreid aanbod aan hulpbronnen over de belangrijkste onderwerpen in IT. Word lid van het Intel IT Center.