De Crunchies zijn een jaarlijks prijsuitreiking naar een initiatief van de gezaghebbende Amerikaanse blogs TechCrunch, GigaOm, VentureBeat, en Silicon Alley Insider. Lezers mogen elk jaar de meest opvallende startups en de beste internet- en technologische innovaties van het jaar kiezen. eBuddy is naar eigen zeggen het enige niet Amerikaanse bedrijf die een Crunchie in ontvangst mocht nemen.

Ceo en oprichter van eBuddy, Jan-Joost Rueb, is erg blij met de award. "Gaaf natuurlijk dat je mee kan spelen op dat niveau", aldus de ceo. Andere Crunchies gingen onder andere naar de iPhone 3G, Evernote en Friendfeed. Rueb vind het niet raar dat de overige winnaars allemaal Amerikaanse bedrijven zijn. Volgens hem zitten de meeste grote internetbedrijven 'nu eenmaal in de VS'.

'We zijn er nog niet'

Ondanks dat eBuddy al vier jaar bezig is met het ontwikkelen van zijn chatapplicatie voor internet en mobiele telefoons beschouwt Rueb het nog steeds als 'een startend bedrijf'. Waarmee hij rechtvaardigt eBuddy terug te zien in de lijst voor beste startups. Het bedrijf moest zich meten met de in Europa releatief onbekende diensten Fotonauts, OpenX, Vente-privee en Wuala.

Rueb laat weten dat het goed gaat met eBuddy. Toch zouden ze er nog niet helemaal zijn. En je 'bent er' volgens Rueb: "Als je een groot solide bedrijf hebt neergezet en goed geld verdient." Toch zou het ook daar niet aan schorten. "Op dit moment hebben we op het web een gezonde business opgezet. Daar krijgen we goede omzetten door advertenties. Op mobiel is het een strategische investering geweest", aldus de ceo. Binnenkort gaan op de mobiele applicatie ook advertenties draaien. Daarnaast zal er een premium-versie zonder reclame verkocht worden via de mobiele app stores.

Concurrentie

eBuddy is vooral populair in Azië en Europa. In de Verenigde Staten wordt het grootste gedeelte van de markt in beslag genomen door concurrent Meebo. Als grootste concurrenten op mobiel gebied noemt Rueb het eveneens Nederlandse Nimbuzz en en het Amerikaanse Fring. Twee bedrijven die vergelijkbare diensten aanbieden. Vreemd genoeg is er weinig concurrentie uit de Aziatische landen waar het chatprogramma het populairst is.

Volgens de directeur heeft het webportaal per maand 20 miljoen unieke bezoekers waarbij anderhalf miljard bannerimpressies worden getoond. Per dag zouden er in totaal 120.000 nieuwe gebruikers bijkomen. Volgens Rueb staat eBuddy geïnstalleerd op 0,1 procent (1 op de 1000) van de mobiele telefoons in de wereld. "Ik denk dat daar nog een hele grote markt ligt."