In maart ontstond ophef omdat KPN, Vodafone en T-Mobile voor bepaalde abonnementen bellen per minuut in plaats van per seconde gingen afrekenen. Dit kan tot fors hogere belkosten leiden.

NMa nieuwsgierig

De Nederlandse Mededingingsautoriteit liet weten dat het naar de kwestie keek, omdat de tariefwijzigingen bijna tegelijkertijd werden doorgevoerd. Daarmee laden de operators de verdenking op zich dat dit onderling was afgestemd. Ook Minister van der Hoeven verzocht de NMa naar de tariefwijzigingen te kijken, na Kamervragen van de PvdA en de VVD.

De antitrustwaakhond is nu tot de conclusie gekomen “dat er geen aanwijzingen zijn voor afgestemd feitelijk gedrag tussen telecomaanbieders omtrent de afrekenmethode voor mobiel bellen."

Voldoende keuze

Het duurdere afrekenen per minuut geldt namelijk niet voor alle abonnementen en merken, constateert de NMa. “In de markt zijn nog verschillende abonnementen beschikbaar waar, met uitzondering van de eerste minuut, nog wel per seconde wordt afgerekend. Er is aldus in de markt voor de consument voldoende keuze."

Transparante tarieven

Wel is het cruciaal dat informatie over tarieven en tariefstructuur duidelijk en prominent wordt getoond, eist de minister van de operators. Ten eerste moet alle relevante tariefinformatie op één webpagina te vinden zijn. En ten tweede moet “de meest basale tariefinformatie in de loop van het bestelproces actief aan de consument aangeboden worden", schrijft Van der Hoeven. De OPTA zal hierop toezien.