Met de belangrijkste weken van het jaar in het vooruitzicht proberen de rivalen van Apple markten te zoeken waarin in korte tijd nog veel te winnen valt. Daarbij wordt erkend dat in de hogere prijsklassen Apple's iPhone favoriet is. De concurrentie wil de markt die daar vlak onder zit veroveren. "Wij zijn geen merk voor alleen de rijke, witte mensen", zegt Heikki Norta, bij Nokia belast met de bedrijfsstrategie, tegen de Europese editie van de Wall Street Journal.

In de Verenigde Staten is Nokia al een offensief begonnen met de laaggeprijsde Nuron in combinatie met een prepaidpakket. RIM biedt al langer goedkopere modellen. "Uiteindelijk zal je, als je een breder deel van de markt wil bedienen, de middenmarkt moeten ingaan", zegt ook de Europese president van HTC, Florian Seiche. Met de middenmarkt worden smartphones bedoeld met prijzen die tussen de 100 en 300 euro liggen. In Nederland zijn die gratis bij een abonnement.

Alleen voor internet

De goedkopere modellen zijn bedoeld voor internet en het downloaden van applicaties en letten minder op beeldresolutie of camerakwaliteit. Nokia, de marktleider, ziet zijn dominantie meer en meer bedreigd door Apple en slaagt er maar niet in aansprekende modellen voor het hogere segment op de markt te brengen. RIM is inmiddels zijn positie als nummer twee in de markt kwijt geraakt aan de iPhone.

Nokia had problemen met zijn vlaggenschip N8, dat met vertraging op de markt kwam en ook de E7 komt niet op tijd voor de lucratieve decemberverkopen. RIM heeft daarentegen wel een aantal nieuwe modellen op tijd in de winkel weten te krijgen.

Grote groei

Volgens Strategy Analytics, een marktonderzoeksbureau, groeit de markt de komende vijf jaar van 280 miljoen stuks naar 600 miljoen stuks wereldwijd en de grootste groei zit hem in de goedkopere modellen die zonder abonnement zo'n 100 tot 200 euro moeten kosten. Daarin wordt een verdubbeling van de omzet verwacht om uiteindelijk in 2014 op 28 miljard dollar uit te komen. Smartphones die duurder zijn dan 300 euro leveren wel meer op, dit jaar al 56 miljard dollar, maar die omzet zal alleen maar dalen in de komende jaren.