Een jaar geleden had Nokia nog 40 procent van de smartphonemarkt in handen. Het Finse bedrijf probeert met goedkopere telefoons in opkomende landen de totale volumes op te krikken en dat lukt alleen tegen een verdere daling van de winstmarges op die toestellen. De marge ligt tussen de 7 en 10 procent in het huidige kwartaal tegen 11,3 procent vorig kwartaal.

De Nokia N8 is tot op heden nog niet het succes geworden waar het bedrijf op hoopte. De zware concurrentie van Apple’s iPhone 4 en de Samsung Galaxy S spelen de Finnen parten. Het laatste succesnummer van Nokia is de N95 in 2006. Het verlies aan marktaandeel schrikt beleggers af.

Vechten in China

In China, waar de Ovistore, de appstore van Nokia, veruit de grootste is in aantallen downloads, krijgt Nokia op het gebied van goedkope telefoons steeds meer en hardere concurrentie van Chinese aanbieders en goedkoper namaak merktelefoons.

De winst daalde in het afgelopen kwartaal met 21 procent, terwijl de omzet juist met 6 procent steeg. Vlak nadat de kwartaalcijfers bekend waren gemaakt, dook het aandeel Nokia met 8,7 procent naar beneden op de effectenbeurs. Later herstelde de koers zich wat.

De nieuwe chef van Nokia, ex-Microsoftmanager Stephen Elop, zal op 11 februari zijn visie op de toekomst van het bedrijf geven.