De telefoonfabrikant voegde afgelopen jaar diverse webdiensten, bijvoorbeeld voor het delen van foto's en het backuppen van bestanden, toe aan Ovi.com, maar voor de 'Share On Ovi'-diensten waren nog andere gebruikersnamen en wachtwoorden nodig dan voor de Ovi.com-sites.

Dat werd door analisten gezien als een van de grootste belemmeringen voor de groei van Nokia's internettak. Maar daaraan is zondag een eind gekomen, meldt Reuters.

Gratis mail

De gratis webmaildienst Mail On Ovi is sinds maandag live. Zo'n 110 miljoen gebruikers van Series 40-telefoons kunnen direct op hun mobiel een mailadres aanmaken. Tijdens de testperiode biedt Nokia geen Nederlandse versie van zijn dienst, in tegenstelling tot diverse Aziatische talen.

Nokia richt zich met zijn gratis e-mail dan ook expliciet op de 'opkomende markten'. "Mensen in deze landen zullen vaker hun mobiel voor e-mail en internet gebruiken dan een pc", stelt Senior Vice President Tom Furlong van Nokia.

Strijd met Google en Apple

Nokia heeft de afgelopen jaren meerdere bedrijven gekocht, waaronder kaartbedrijf Navteq voor 8,1 miljard dollar, om zijn internettak van de grond te krijgen. Nokia verklaarde eerder deze maand dat het in 2011 zeker 2 miljard euro per jaar aan omzet wil halen uit internetdiensten zoals navigatie, muziek, spelletjes en media. Het Finse bedrijf gaat op dit gebied de strijd aan met onder meer Google, Apple en Yahoo.

In het derde kwartaal genereerden de internetdiensten 115 miljoen euro aan inkomsten. Hoeveel gebruikers Nokia's internetdiensten samen hebben is niet bekend.