Huges wil dat reizigers over niet al te lange tijd met hun telefoon kunnen betalen als ze door de stationspoortjes lopen. "Dan breng je de trein echt dichter bij de mensen", zegt hij in een interview met De Telegraaf zaterdag.

Huges zegt zich zelf ook te ergeren aan het vooraf moeten betalen voor een reis met de ov-chipkaart. "Met kinderen reizen is bijvoorbeeld a hell of a job. Van tevoren moet je dan heel veel geld op je kaart laden. Ik snap het wel. De chipkaart is bedacht vanuit het systeem, maar het maakt de trein niet toegankelijker."

Veel Android- en Windows-telefoons beschikken al over de NFC-chip waarmee de 'paaltjes' van de ov-chipkaart zouden kunnen communiceren. De nieuwe iPhone 6 beschikt weliswaar voor het eerst ook over een NFC-chip, maar Apple beperkt het gebruik ervan tot zijn eigen Apple Pay-betaalsysteem.

Nieuw beveiligingssysteem

Oud-directielid Maarten van Eeghen van de NS pleit in De Telegraaf bovendien voor een eigen nationaal beveiligingssysteem om treinen korter op elkaar te kunnen laten rijden. Het huidige Europese beveiligingssysteem ERMTS is volgens hem een 'peperdure en ouderwetse oplossing'. Samen met onder meer TU Delft zou het nieuwe systeem het mogelijk maken dat treinen "zelf beveiligd kunnen rijden, net zoals vliegtuigen 'free flight' vliegen".

Huges vindt ook dat ov-bedrijven meer moeten samenwerken, door data beter te delen. "Zorg dat bus, trein en metro op elkaar aansluiten, zorg dat dat reizigers met één kaartje door het hele ov kunnen reizen. Dat informatie goed wordt gedeeld."

Lees ook: OV-chipkaart op termijn vervangen door app