Het O2-netwerk in Londen is maar nauwelijks berekend op de "explosie" aan dataslurpende mobiele applicaties. Tegenover de Financial Times erkent Richard Dunne, baas van het Britse O2 (onderdeel van Telefónica) dat hij teleurgesteld is in de netwerkprestatie in Londen.

Sommige O2-klanten in Londen kunnen op bepaalde tijden niet bellen of het internet op. "We verontschuldigen ons aan klanten op plekken waar we niet aan onze eigen hoge normen hebben kunnen voldoen", aldus Dunne.

Vooral de iPhone is een grootverbruiker van bandbreedte. O2 had tot voor kort het alleenrecht op de iPhone. Sinds kort mogen Vodafone en Orange ook de Apple-smartphone in Groot-Brittannië verkopen.

200 nieuwe mobiele basisstations

Dunne zegt dat O2 hard werkt om de "tijdelijke" netwerkproblemen te verhelpen. Zo gaat de operator samen met infrastructuurleveranciers Nokia Siemens Networks de netwerksoftware aanpassen om het bel- en dataverkeer beter te beheersen. Ook worden 200 nieuwe mobiele basisstations geplaatst in Londen. De operator trekt honderden miljoenen uit voor de netwerkinvesteringen.

De netwerken van andere operators met de iPhone, zoals AT&T in de VS, presteren ook op sommige plekken ondermaats. In steden als New York en San Fransisco, waar veel iPhone-klanten wonen, wordt steen en been geklaagd over AT&T. De operator zelf ontkent in alle toonaarden.

T-Mobile

Tv-programma Radar ontving in de eerste maanden van 2008 zo'n 500 klachten over de dit jaar geïntroduceerde iPhone. Volgens T-Mobile was het soms slechte bereik een hardware/software specifiek issue van de iPhone zélf, en hadden andere telefoons geen problemen. T-Mobile erkende die problemen vervolgens die volgens de provider te wijten waren aan de software van de iPhone.

T-Mobile zegt nu dat het eigen netwerk prima uitgerust is voor data-intensieve telefoons als de iPhone. Wel is er op locaties als Amsterdam Centraal Station in de spits en bij voetbalwedstrijden in bijvoorbeeld de ArenA zoveel mobiel verkeer, dat klanten niet online kunnen, erkent de woordvoerder.