Vodafone volgt daarmee KPN, dat al eerder terugkeerde op zijn schreden. Twee maande geleden ontstond grote commotie over de wijzigingen in het afrekenen door de grote aanbieders van mobiele telefonie, die overigens eerder dit jaar in bedekte termen waren aangekondigd.

Pas toen het consumentenprogramma Kassa zich ertegenaan bemoeide, bleken KPN en Vodafone de beslissing te heroverwegen. KPN kwam met een mogelijkheid voor bestaande klanten om de mogelijkheid tot seconde-afrekening aan te vragen, terwijl Vodafone aan Kassa liet weten aan een nieuwe abonnementsvorm te werken waarin betalen per seconde zou worden verwerkt.

Kiezen tussen seconde of minuut

Die nieuwe abonnementsvorm komt er dus na de jaarwisseling. Volgens een woordvoerder van het bedrijf krijgen klanten dan online de mogelijkheid te kiezen tussen betalen per minuut en betalen per seconde. Of betalen per minuut financieel aantrekkelijker wordt geprijsd, wilde de woordvoerder niet zeggen. “We moeten de details nog verder uitwerken. Maar we willen de klant een reële keus bieden."

Vodafone zegt het betalen per seconde te willen combineren met een basis belbundel. Als klanten ook willen sms'en of internetten, betalen ze hiervoor per sms of per tijdseenheid. Dat laatste gaat per kwartier en is alleen aan de orde als de klant niet kiest voor standaard aangeboden bundels. In een bundel wordt per MB betaald. Klanten die prepaid bellen, betalen allemaal per seconde.