Marco Boerries van Yahoo heeft dit woensdag bekendgemaakt CTIA Wireless-bijeenkomst in Las Vegas.

OneSearch 2.0

Met OneSearch 2.0 kan worden gezocht in een grote groep sites als Yelp en Facebook. Zo zal het intikken van een persoonsnaam leiden tot een lijst met leden van verschillende grote sociale netwerksites. Na klikken op de resultaten komt de gebruiker op de juiste pagina van de mobiele site van dat netwerk. Bij het zoeken naar een restaurant kom je op recensiesites van consumenten zoals Yelp en Zagat. De resultaten worden gepresenteerd op basis van relevantie, belooft Boerries van Yahoo.

Geste van Yahoo

Vorig jaar moesten contentpartners van Yahoo hiervoor nog een zakelijke overeenkomst sluiten met het internetbedrijf, maar nu is er een open API (application programming interface) beschikbaar voor de mobiele zoekdienst. Met deze geste probeert Yahoo sterk aanwezig te blijven in mobiel internet, waar het onder meer concurreert met Google. Eerder dit jaar kwam Yahoo al met nieuwe versies van zijn mobiele portal-toepassing en de site voor mobiele browsers. Ook heeft het bedrijf informatie vrijgegeven waarmee ontwikkelaars widgets kunnen maken.

Spraakherkenning

Vanaf juli of augustus is ook de Engelstalige versie van Yahoo's mobiele zoekmachine met spraakherkenning beschikbaar. Gebruikers kunnen dan in het Engels bijvoorbeeld vragen "in welk restaurant in Las Vegas je het beste krab kunt eten". Via de Yahoo Answers-site volgt dan een tekstueel antwoord. Volgens Boerrie is deze zoekdienst ook geschikt voor de eenvoudigere telefoons, omdat de zoekvraag via een server wordt afgehandeld en niet via het mobieltje.

Bezitters van een BlackBerry kunnen een voorproefje van de spraak-zoekdienst downloaden. Een tester van de Register noemde de zoekdienst "indrukwekkend", hoewel bij iedere zoekopdracht een Yahoo-banner opduikt. Later dit jaar zal de spraakfunctionaliteit ook voor andere platforms beschikbaar komen, aldus Boerries.