Apple heeft met vijftig procent meer mobiele surfers een duidelijke voorsprong opgebouwd, zo concludeert het Amerikaanse Net Applications. Wel merkt het bedrijf op dat beide platformen – de iPhone draait een afgeslankte versie van Mac OS X – nog niet echt veel worden gebruikt om over het web te surfen.

Net Applications monitort sites die samen zo’n 160 miljoen bezoekers per maand trekken, en analyseert de besturingssystemen en webbrowsers die door de surfers worden gebruikt, inclusief de versies. In november had de Iphone een aandeel van 0,09 procent. Windows Mobile bleef steken op 0,06 procent. De iPhone kwam in juli voor het eerst op de radar van Net Applications, toen met een marktaandeel van 0,04. Windows Mobile stond toen ook al op 0,06 procent.

Volgens Vincent Vizzaccaro, bij Net Applications vice-president marketing, is het succes van Apple toe te schrijven aan de goede werking van de Safari-browser op de iPhone. “Internet Explorer op Windows Mobile is een uitgekleed, inferieur product dat bijna onbruikbaar is.”

Totale markt

Kijken we naar alle browsers, dan zien we dat Internet Explorer sinds het begin van dit jaar 2,5 procent marktaandeel heeft verloren. Versie 6.0 ligt nog altijd ver voor op IE 7.0 dat al ruim een jaar beschikbaar is. Mozilla Firefox zag zijn marktaandeel met ruim twee procent toenemen. 93 procent van de Firefox-gebruikers gebruikt versie 2.0.

Het marktaandeel van Apple’s Safari-browser steeg met anderhalf procent. De Safari-versie voor Windows, waarvan in juni een bèta op de markt kwam, heeft met een marktaandeel van nog geen 0,10 procent nauwelijks voet aan de grond gekregen.

Bron: Techworld