Palm hoopt met Nova en de bijbehorende softwareproducten een brug te slaan tussen de serieuze BlackBerry van RIM en de jolige iPhone van Apple, zo meldt Ars Technica.

Brede middenlaag

Het bedrijf mikt met Nova op de 'brede middenlaag' van de markt, vertelt Palm-baas Ed Colligan aan BusinessWeek. Nova zal op een aantal verschillende consumentenapparaten kunnen draaien. Gebruikers kunnen geavanceerde games spelen of de e-mail van hun werk beheren. Palm zit hiermee dicht op de iPhone, maar wijst op de zwakke punten van dit populaire mobieltje, zoals het batterijverbruik.

Als mogelijke toepassing voor Nova wordt een weeralarm per e-mail genoemd. De vraag is echter of Palm hiermee marktaandeel gaat afsnoepen van Apple of RIM. Het bedrijf richt zich aanvankelijk op slechts 2 procent van de mobiele markt. Nova wordt gepresenteerd tijdens de internationale Consumer Electronics Show (CES) die van 8 tot en met 11 januari 2009 plaatsvindt in Las Vegas.

Palm-winkel geopend

Een andere Palm-poging om niet achter te blijven bij de concurrentie is de opening van de Software Store, waar toepassingen voor Windows Mobile en Palm OS te vinden zijn. Palm heeft de winkel laten opzetten door PocketGear, dat ook zelf toepassingen maakt, zo meldt TechCrunch.

Bij de opening van Palms App-zaak stonden waren er al 1.500 applicaties van ontwikkelaars beschikbaar. Bij de App-winkels van Apple en Google krijgen ontwikkelaars 70 procent van de opbrengst, terwijl RIM hun zelfs 80 procent geeft. Palm deelt de inkomsten slechts door de helft.