Het meisje liep tweedegraads brandwonden op toen de plastic iPhone die ze in de achterzak van haar broek droeg opeens begon te roken. Volgens de brandweer had ze niet op de telefoon moeten gaan zitten.

De scholiere had de groene telefoon van Apple twee maanden eerder gekregen als cadeau en ging dagelijks mee naar school. Tijdens het eerste lesuur afgelopen vrijdag viel het haar klasgenoten op dat opeens rook rond haar te zien was en dat er iets een vreemde geur verspreidde. De tiener raakte in paniek, ging over de vloer rollen en terwijl ze dat deed, viel de smeulende iPhone uit haar zak.

Eerdere berichten over iPhones die ontploffen of vlam vatten zijn achteraf altijd te herleiden naar amateuristische reparaties en gebruik van goedkope accessoires. Apple heeft nog niet op dit incident gereageerd.

Opvallend aan de iPhone 5c is dat het de enige smartphone in de huidige line-up betreft met een plastic behuizing. De iPhone 4s en 5s kennen respectievelijk een jasje van glas/staal en aluminium.