Het toenemende gebruik van smartphones zorgt ook voor steeds meer gevaar in het verkeer. Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek gaat jaarlijks om tientallen doden en honderden gewonden. Het Ministerie van Infrastructuur start daarom samen met Veilig Verkeer Nederland en ook de grote telecomproviders een nieuwe publiekscampagne.

227 euro boete

Daarbij zullen agenten de komende weken extra alert zijn op het gebruik van de smartphone achter het stuur. Eén op de drie Nederlanders doet dat wel eens. De boete voor automobilisten die rijden met een telefoon in de hand staat sinds 1 januari op 227 euro. Bij het veroorzaken van gevaarlijk weggedrag beslist de rechter op grond van artikel 5 wat de consequenties zijn.

De publiekscampagne is omgedoopt tot ‘Aandacht op de weg’ en richt zich op de circa 8 miljoen smartphonegebruikers in ons land. De campagne start vandaag op de radio, binnenkort volgen televisieboodschappen. Waar voorgaande campagnes vooral gericht waren op bellen achter het stuur, draait het nu vooral om social media gebruik. Diensten als WhatsApp, Twitter en Facebook worden ook door bestuurders tijdens het rijden met toenemende mate gebruikt.

Extra alert

De politie houdt dit gedrag vanaf vandaag extra in de gaten. Tijdens de gebruikelijke briefing voor dienstdoende agenten wordt extra aandacht besteed aan dit onderwerp. “Daarbij wordt medegedeeld dat zij extra alert moeten zijn op smartphone-gebruik achter het stuur”, aldus woordvoerder Ron Looijen van de nationale politie in een reactie aan Webwereld.

Dit hoeft niet per se te betekenen dat er meer boetes volgen. Looien: “Dit hangt af van de professionele ruimte die agenten hebben. Daarbij kunnen zij zelf inschatten of zij iemand alleen aanspreken of een bekeuring geven. Het is niet de bedoeling dat er de komende tijd meer boetes worden uitgeschreven. We willen een publieke discussie op gang brengen, waarbij mensen elkaar erop wijzen hoe gevaarlijk dit is.”

Telco's doen mee

Ook Vodafone, T-Mobile en KPN doen mee. “Zij ondersteunen de campagne allemaal en zullen via eigen kanalen de gevaren van smartphone-gebruik communiceren aan hun klanten. Denk daarbij vooral aan banners en soortgelijke uitingen op websites”, laat woordvoerster Marianne Wuite van het Ministerie van Infrastructuur weten.

De campagne richt zich vanaf oktober ook op fietsende jongeren. Uit onderzoek blijkt dat 49 procent van de fietsers wel eens een bericht leest tijdens het fietsen en 35 procent wel eens een bericht verstuurt tijdens het fietsen. De jongerenverkeersorganisatie TeamAlert wil hen hier met schoolprojecten én vooral ook via social media op wijzen. Er bestaat in Nederland op dit moment geen bekeuring voor smartphone-gebruik door fietsers.