Telfort heeft bij de omzetting van belseconden naar belminuten onrechtmatig jegens haar klanten gehandeld en in strijd met de Telecomwet, oordeelt de rechtbank Amsterdam. De rechtszaak was vorig jaar aangespannen door stichting Belverlies namens 155 gedupeerde abonnees.

Duurder abo als goed nieuws

Telfort heeft in 2009 bestaande klanten eenzijdig overgezet naar een veel nadeliger abonnement dat elk gesprek naar boven afrondt per minuut. Deze omzetting is in een brief echter aangekondigd als “Een goed bericht voor u als trouwe klant!" In de brief werd op geen enkele wijze duidelijk dat Telfort belminuten ging afronden en klanten dus nadelig uit zijn. Door dit naar boven afronden is de klant namelijk eerder door zijn bundel heen, en het buitenbundeltarief was door Telfort meer dan verdubbeld van 9 naar 21 cent. Zo is de klant, afhankelijk van zijn belgedrag, tot tientallen procenten duurder uit, zo bleek al eerder.

Klanten zijn hierover “onvoldoende duidelijk geïnformeerd", en dat is onrechtmatig en in strijd met artikel 7.2 van de Telecomwet, vindt de rechtbank, die echter zeer mild is voor KPN/Telfort. Er is geen reden voor directe schadevergoeding, klanten kunnen hun contract niet ontbinden en KPN/Telfort hoeft niet te rectificeren. De vorderingen tegen KPN zijn allemaal afgewezen, omdat die destijds een coulanceregeling heeft ingevoerd voor de belminuutgedupeerden, na veel klachten en publieke druk.

Belminuut is misleiding

KPN toont zich dan ook ' tevreden' met het vonnis, stichting Belverlies is teleurgesteld. “We vinden belminuten een vorm van misleiding, het zijn verborgen kosten. De Europese Commissie onderkent dit zelfs, die heeft het afronden op minuten bij roaming verboden. De rechtbank begreep er echter niets van", reageert Ferdy Roet, bestuurder van stichting Belverlies. Beide partijen overwegen hoger beroep.

Er is de afgelopen jaren veel ophef geweest over afronden per minuut. Uit onderzoek blijkt dat consumenten bij hun keuze voor een abonnement 'blind' zijn voor de nadelen van de belminuut, terwijl het aanzienlijk nadeliger is dan de belseconde.

NMa: geen belminuutkartel

Een aantal operators voerden de omstreden belminuut ook nog eens min of meer gelijktijdig in, wat riekte naar illegale prijsafspraken. Mededingingswaakhond NMa deed op aanwijzing van de minister onderzoek, maar kon de zaak niet hardmaken.

De Tweede Kamer bleef ontevreden over de tariefwijzigingen en besloot daarom de belseconde via de Telecomwet te verplichten. Die verplichting gaat op 1 januari in, waarschuwde OPTA onlangs.