RIM heeft in april dit jaar het realtime besturingssysteem (RTOS) QNX voor ingebedde toepassingen gekocht. Dat platform dient tot op heden onder meer voor systemen in auto's, voor navigatie maar ook voor entertainment. Laatstgenoemde is ook de insteek voor de tablet van RIM.

Spionage-drones

QNX wordt naast autosystemen ook gebruikt als softwareplatform voor industriële systemen, medische machines, fabrieksapparatuur en zelfs spionage-drones. Toch zou Blackberry-maker RIM het ook willen inzetten voor zijn aankomende concurrent voor Apple's iPad. Dit meldt persbureau Bloomberg, op basis van anonieme bronnen.

De aankoop van QNX diende aanvankelijk voor een betere aansluiting van Blackberry-telefoons op navigatiesystemen in auto's. RIM heeft daarbij ook aangegeven mediadiensten en sociale netwerken te willen opnemen in de combinatie van zijn smartphones met auto's. Voor QNX, compleet met de bijbehorende softwaredivisie, is 200 miljoen dollar betaald.

Apps

Door de reikwijdte van het QNX-platform zijn er relatief veel externe ontwikkelaars die er software voor maken. Het is nog de vraag of dat ook geschikte programmatuur is voor een consumententablet, of dat softwaremakers voor die iPad-concurrent gaan ontwikkelen. RIM heeft voor zijn Blackberry-platform een eigen app store, ook in navolging van Apple. De iPad gebruikt wel hetzelfde besturingssysteem (iOS) als de iPhone.

De tablet van Apple kan dus leunen op het grote aantal apps voor die populaire smartphone. De Blackberry App World loopt qua aantallen apps achter op de iTunes App Store van Apple. Hoe groot de achterstand is, blijft onduidelijk: Apple noemt graag getallen, RIM vermeldt die vooralsnog niet. De webinterface van App World toont enkele duizenden apps, maar daar zitten ook skins (themes) en e-books bij.

Eigen ads-netwerk

Ondertussen doen er ook berichten de ronde dat RIM uit is op een eigen ads-netwerk, voor op mobiele telefoons. De smartphonemaker wil ook daarvoor een overname plegen, meldt de Wall Street Journal. De afgelopen maanden zijn er met verschillende partijen al onderhandelingen gevoerd, maar die overnamegesprekken zijn vastgelopen. RIM-concurrenten Apple en Google hebben elk al eigen mobiele advertentienetwerken overgenomen.