Die harde woorden komen van Ovum-analist Jan Dawson die niet verwacht dat RIM met nieuwe toestellen en een nieuw besturingssysteem de consumenten kan verleiden, zeker niet in de al volwassen markten zoals Europa en de Verenigde Staten. “We verwachten geen snel einde voor RIM. Zonder schuld, met het schrijven van - althans soms - zwarte cijfers en een klantenbasis van 80 miljoen mensen kan het bedrijf het nog jaren uithouden. Maar er het is slechts een kwestie van tijd voordat het natuurlijke einde daar is."

Volgens Ovum hebben twee trends de Canadezen de das om gedaan: bedrijven zijn niet meer de grootinkopers van smartphones en de consumenten maken een keuze voor andere smartphones. Beide trends zijn onomkeerbaar, zegt het analistenbureau. Ovum zegt na een uitgebreide analyse tot de conclusie te zijn gekomen dat RIM met BB10 “de beste BlackBerry voor BlackBerrygebruikers" wil maken. Er wordt niet gemikt op gebruikers van andere merken.

De bestaande gebruikers moeten het doen voor RIM

Dat is redelijk logisch, vindt Ovum. In de laatste jaren moest RIM het meer en meer hebben van bestaande klanten die een upgrade namen naar een nieuw toestel. Veel nieuwe gebruikers kwamen er niet meer bij. Vasthouden aan de bestaande gebruikersgroep van 80 miljoen is dan verstandig.

Dat zal in de komende kwartalen RIM een kleine opleving geven, als de BB10 eindelijk naar zijn smachtende nieuwe gebruikers komt. Maar daarna is het snel weer voorbij en zet het zich al enige tijd ingetreden verval weer door. De nieuwe BB10-toestellen zullen geen 10 tot 15 miljoen stuks per kwartaal afzetten, zoals RIM in de hoogtijdagen gewend was, terwijl voor de opkomende markten de BB10 te duur is en voorganger BB7 steeds minder te bieden heeft ten opzichte van de goedkope Androids.