“We hadden beter moeten luisteren naar de vraag vanuit de markt, daar hebben we een inschattingsfout gemaakt", geeft Benelux-topman Arnaud Bret toe in een vraaggesprek met Webwereld.

Doof voor de markt

Toen Research in Motion (RIM) vorig jaar juni met de PlayBook een tablet op de markt bracht, heeft het bedrijf verzuimd te luisteren naar de signalen vanuit de markt. “We hadden toen moeten weten dat een platform niet kan slagen zonder apps en content. Ik ben daar heel eerlijk over, dat is een leermoment geweest", zegt de bestuurder van de Canadese fabrikant.

Desondanks ziet de Fransman nog veel kansen voor de inmiddels flink afgeprijsde tablet.Het apparaat krijgt eind deze maand een update naar de tweede versie van zijn besturingssysteem PlayBook OS.

Bret sprak met Webwereld tijdens de BlackBerry Developers Conference, die dinsdag en vandaag voor het eerst in Europa gehouden wordt. Ondanks de moeizame lancering van de tablet en de tegenvallende verkopen van het bedrijf in de zakelijke markt, weigert de Benelux-topman de toekomst somber in te zien: “We verkopen de meeste prepaid-telefoons, zien op ieder vlak groei en hebben een ontzettend enthousiaste ontwikkelaarscommunity."

Developers in de watten gelegd

Het evenement in de RAI staat dit jaar volledig in het teken van apps. Tijdens de ochtendpresentatie vertelde ceo Thorsten Heins dat RIM voor de applicatiewinkel App World de twee miljard downloads van apps is gepasseerd en dat er dagelijks 6 miljoen door gebruikers geïnstalleerde apps bij komen. Om de ontwikkelaarscommunity een steuntje in de rug te geven, kreeg iedere deelnemer aan het congres een PlayBook.

Daarnaast zal de tablet ook worden toegezonden aan iedere ontwikkelaar die zijn app binnenkort converteert naar RIM's .BAR-formaat. Dat kan namelijk sinds kort via de nieuwe Android Player voor de PlayBook. Daarnaast wordt de online community flink uitgebreid om het delen van kennis en tools te faciliteren en worden de kosten voor het aanmelden als ontwikkelaar bij App World geschrapt.

Het evenement was met 2000 aanmeldingen ontwikkelaars twee weken terug al uitverkocht. “We mikken op jonge, lokale ontwikkelaars en zijn blij dat er op dit evenement zo'n 500 Nederlandse developers zijn afgekomen", zegt Bret. Hij constateert dat met name in Nederland als een van de weinige landen het merk BlackBerry vooral leeft onder consumenten. “In Nederland worden per gebruiker veruit de meeste apps geïnstalleerd."

'BlackBerry is op zakelijk vlak nog steeds de meest stabiele keuze'

Hoewel Bret toegeeft dat BlackBerry het in de zakelijke markt iets minder goed af gaat, maakt hij zich geen zorgen over een verdere teruggang. “De wereld is afgelopen jaren wel veranderd. Consumenten hebben veel meer keuze gekregen. Maar we zien daarmee ontwikkelingen als de consumerisatie en BYOD niet als bedreiging, maar als kans, want wij staan nog steeds bekend als het meest veilige en betrouwbare systeem. BlackBerry spreekt daarom een hoop zakelijke gebruikers nog steeds enorm aan en we doen er alles aan om ons platform in de toekomst nog aantrekkelijker te maken."

Dat platform wordt momenteel herzien in de vorm van de opgepoetste BlackBerry OS 7 en PlayBook OS 2.0 besturingssystemen, maar daarmee speelt RIM geen troefkaarten. De werkelijke revolutie komt pas met BlackBerry 10, zo beloven Heins en Bret, maar van dat besturingssysteem - dat ergens eind dit jaar het licht moet zien - was op 'DevCon' nog geen spoor te bekennen, ondanks dat er flink wat woorden aan gewijd werden.

Pas als het echt af is

“Maar geloof mij maar dat onze engineers wereldwijd achter de schermen keihard werken om het op tijd klaar te stomen. Al moet ik er wel bij zeggen dat we het niet op de markt zullen brengen voordat wij denken dat het echt af is. We hebben het al eerder uitgesteld, en niet voor niets. Als het af is moet het perfecte software zijn, vanaf de lancering ondersteund door flink veel apps en content." Een releasedatum voor de software bleef daarom dinsdag uit.