Smart Media Services exploiteert de website skilled2win.com waar consumenten worden gelokt met grote geldbedragen die zouden zijn te winnen met een online spelletje. Daarna hoefden 'prijswinnaars', en dat was iedereen die speelde, alleen nog even zijn of haar mobiele nummer in te vullen en op 'OK' te drukken.

Maar daarmee zaten ze zonder het te weten vast een duur sms-spel en kregen regelmatig berichten toegestuurd a 1,50 euro per stuk. Omdat de kosten pas achteraf duidelijk werden, werden consumenten flink gedupeerd, constateert de waakhond.

Talloze regels overtreden

"In dit geval is de dienst ‘verpakt’ als spelletje, terwijl je in werkelijkheid een abonnement aangaat. Dit bedrijf gaf op haar website aan zich aan de SMS Gedragscode te houden, maar dat bleek beslist niet het geval te zijn", aldus Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit. Het bedrijf kan nog beroep aantekenen tegen de boetes.

Dit is de derde keer dat de Consumentenautoriteit een boete oplegt aan een aanbieder van sms-diensten. Daarnaast heeft de Consumentenautoriteit tot nu toe negen klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie die alle gegrond zijn verklaard. In een van deze zaken loopt nog een hoger beroep.

De waakhond heeft in 2009 het aanpakken van rotte appels in de sms-branche opnieuw tot speerpunt verheven, omdat er volgens de organisatie ondanks de nieuwe SMS Gedragscode nog veel mis is.