Dat bleek maandagavond tijdens een uitzending van TROS Radar. Al jarenlang voelen consumenten zich misleid door aanbieders van sms-diensten en de daarbij behorende schimmige abonnemnetenhandel. Wie één sms'je stuurt naar bijvoorbeeld een ringtone-dienst loopt grote kans een abonnement op die dienst af te sluiten waar maar moeilijk vanaf te komen is. De consument is de dupe want de kosten worden uiteindelijk op hem verhaald.

Vodafone neemt voortouw

Vodafone gaat dit nu omdraaien. In plaats van de kosten te verhalen op de ontvanger van de sms-berichten wordt de bewijslast omgedraaid. Wie zich misleid voelt, kan klagen bij de provider via een speciale website: www.vodafone.nl/smsklacht.

De mobiele operator probeert dan het geld te verhalen op de aanbieder van de sms-dienst. Pas als die kan bewijzen dat de voorlichting wel goed is geweest, gaat de rekening naar de consument.

Wet wordt aangepast

Ook telecomwaakhond Opta pleit voor maatregelen tegen de sms-boeren. Er moet een wettelijk bindend sms-filter komen, een soort bel-me-niet register voor sms-diensten. Zo'n register bestaat al, maar is niet per wet geregeld. Het mist dus de nodige dwang.

Minister Verhagen van Economische Zaken (EZ) stelt dat in april volgend jaar de regels voor 'gratis' sms-diensten worden aangescherpt. Hij belooft met een register te komen zoals wordt voorgesteld door de Opta. Dat geeft dan iedereen de mogelijkheid alle sms-diensten te blokkeren.

"Verder moeten providers bij klachten voor alle sms-jes boven de 1,50 euro onomstotelijk kunnen aantonen dat de consument er echt bewust toestemming voor heeft gegeven", meldt het ministerie.

Belofte

De branchevereniging van sms-aanbieders beloofde in de uitzending van Radar duidelijker te gaan communiceren over hun aanbod. Volgens cijfers van de Stichting SMS-Gedragscode gaan er per maand ongeveer 12 miljoen betaalde sms-berichten rond.