Apple en RIM verkochten vorig jaar wereldwijd maar 3 procent van de het totale aantal mobiele telefoons, maar pakten 35 procent van de operationele winst. Dat blijkt uit een rapport van Deutsche Bank-analist Brian Modoff, waar The Wall Street Journal over schrijft.

Martkleider Nokia, dat bijna de helft (46 procent) van het totaal verkochte mobieltjes in 2008 voor de rekening nam, maakt veel minder winst per verkocht mobieltje. Het Finse bedrijf pakt 55 procent van de totale winst die gemaakt wordt met mobieltjes.

Subsidies van carriers

De relatief veel grotere verdiensten bij Apple en RIM komen grotendeels door de enorme subsidies die carriers geven op hun toestellen, meent Modoff. Een BlackBerry of iPhone kosten bij aankoop vaak niet veel meer dan gewone mobieltjes, doordat de carriers de werkelijke kosten verdisconteren in het maandelijke abonnementsbedrag.

Makers van meer traditionele telefoons, zoals Motorola, Samsung, LG en Sony Ericsson, waren in 2008 de verliezers op de mobieltjesmarkt. Sony Ericsson maakte in 2008 geen winst, ondanks een marktaandeel van 10 procent. Motorola dook met hun een marktaandeel van 10 procent zelfs zwaar in de rode cijfers.

Multifunctionele smartphones

Voor de komende jaren ziet de Deutsche Bank-analist de markt voor multifunctionele smartphones met makkelijk bruikbare software groeien ten koste van de goedkope wegwerpmobieltjes. Modoff verwacht dat Apple en RIM in 2009 samen 5 procent van de verkoop van mobiele telefoons zullen pakken, en 58 procent van de operationele winst.