Maar lieft 95 procent van alle mobiele gebruikers die voor een onderzoek zijn ondervraagd in Amerika en Groot-Brittannië, zegt het moeilijk te vinden de data-services voor hun apparaten in te stellen. Zo'n zes van de tien noemde het instellen van de services 'net zo frusterend' als overstappen naar een andere bank.

Het instellen van de data-services is zó ingewikkeld dat 45 procent van de gebruikers besloten heeft maar niet meer te upgraden naar nog ingewikkeldere telefoons. Voor het onderzoek werden 2.000 Britse en 2.000 Amerikaanse telefoongebruikers ondervraagd, op verzoek van Mformation, leverancier van software voor het managen van mobiele apparaten.

Grote moeite met e-mail

Een van de lastigste functies bleek e-mail, waarbij bijna de helft van de respondenten aangaf dat de service het niet altijd deed na de eerste keer instellen. Veertig procent had moeite om internet aan de praat te krijgen, en dertig procent lukte het niet gebruik te maken van instant messaging.

De meeste mensen lwaren in de veronderstelling dat ze hun telefoon in een kwartiertje ingesteld zouden hebben, maar in de praktijk waren ze er gemiddeld een uur mee bezig. 96 procent gaf aan graag een service te zien die automatisch nummers en andere gegevens overzet naar een nieuwe telefoon.

Automatiseren

Rob Dalgety, commercial director bij Mformation: "Een goede gebruikerservaring is geautomatiseerd, of kent hooguit een of twee intuïtieve stappen". Ook zou het volgens Dalgety voor IT-managers eenvoudiger moeten zijn de mobiele apparaten te managen die van hun netwerken gebruikmaken.

Bron: Infoworld.nl