Nuance Communications, bekend van spraakherkenningssoftware Dragon Naturally Speaking, werkt samen met chipmakers om ervoor te zorgen dat de software blijft draaien als smartphones in de slaapstand staan en tegelijkertijd niet te veel stroom verbruiken. Een virtuele assistent luistert zo altijd met gebruikers mee.

Deze gesprekken worden niet op de telefoon verwerkt, maar op een externe server. Producenten zijn vaag over wat er precies met deze data gebeurt. Dit soort spraaksoftware leidt daarom tot privacyzorgen bij gebruikers en zorgt bij ondernemingen voor de angst dat bedrijfsgeheimen worden gestolen.

Spraak-app luistert altijd

Volgens Vlad Sejnoha, cto van Nuance Communications, kan de smartphone binnen twee jaar klaar zijn voor een nieuwe toepassing als de hardware en software beter op elkaar zijn afgestemd. Hij kan dan zelfs als hij in de slaapmodus staat wakker worden en reageren op een vraag. Hij vertelt MIT's Technology Review dat de focus van het bedrijf ligt op spraakherkenning en kunstmatige intelligentie.

Hij zegt dat het bedrijf wel moet oppassen geen irritante of enge software te maken om vergelijkingen met de verguisde virtuele assistent Clippy te vermijden. Technology Review wijst daarnaast op de privacyzorgen van gebruikers als een app op de achtergrond altijd meeluistert met alle gesprekken.

Privacyzorgen spraak-apps

Bedrijven zijn in ieder geval niet gelukkig met de stemgestuurde virtuele assistenten op smartphones. Het is namelijk niet helemaal duidelijk wat de makers van deze assistenten met gegevens doen die deze apps opvangen. Behalve privacyzorgen voor burgers, maken bedrijven zich druk dat opgevangen gesprekken kunnen worden gebruikt voor bedrijfsspionage.

Zo vertelde de cio van IBM onlangs Apple's virtuele assistent Siri te weren binnen het bedrijf. In de licentievoorwaarden van Apple staat dat opgevangen gesprekken worden gebruikt om Siri nuttiger te maken, maar ook om andere producten te verbeteren. Ook andere clouddiensten die data delen zijn verboden bij IBM.