Reizigers kunnen al vier dagen niet zien wat een reis kost op 9292.nl. Waar dat in het geval van een treinreis nog kan worden gecontroleerd bij NS-reisplanner, is momenteel niet in te schatten wat een reis inclusief tram, metro of bus kost. Dat kan sinds de invoering van de OV-chipkaart verschillen met de prijs van losse kaartjes.

Voortdurend foutmeldingen

Het probleem bij 9292 blijkt hardnekkiger dan gedacht. Na meerdere klachten met foutmeldingen is donderdag een onderzoek gestart. Een dag later bleek het probleem dusdanig groot dat de volledige module met prijsadviezen is uitgeschakeld. Dat is sinds vrijdagmiddag het geval en duurt naar verwachting nog zeker tot aanstaande donderdag.

“We kampen met een probleem bij het geheugengebruik. Er zijn bij een reisadvies vaak meerdere regionale abonnementen mogelijk op één traject. Maar bij zoekopdrachten gaf het geheugen steeds de verkeerde antwoorden, wat weer effect had op het reisadvies”, legt woordvoerster Atty Visch van 9292 uit.

"Dit bleek vrijdag zo vaak het geval dat we de tarieven hebben uitgezet. Anders krijgen we het niet opgelost." Omdat 9292 de tariefadviezen gecontroleerd wil activeren, denkt de organisatie nog drie dagen nodig te hebben voordat alles weer werkt als normaal.

Betaald bellen kan wel

Voor malware hoeven bezoekers niet bang te zijn, verzekert de woordvoerster. “Er is absoluut geen malware verspreid via de 9292.nl. Enkele weken geleden was er een probleem met een advertentie, maar dit is tijdig opgemerkt zodat gebruikers hier niet mee in aanraking zijn gekomen”. In de gebruiksvoorwaarden garandeert 9292 overigens niet dat de website en mobiele applicaties vrij zijn van virussen.

Reizigers die de prijs van hun reis nu willen opvragen, kunnen bellen met 0900-9292. Deze betaalde telefoondienst, die volgens 9292 ondanks de mobiele revolutie nog altijd 2000 gesprekken per dag verwerkt, kost ook tijdens de storing 0,70 eurocent per minuut.