Probleem ligt bij RiM

De storing ligt niet aan de telecomproviders, maar aan de infrastructuur van Research in Motion, de leverancier van de BlackBerry. De telecomproviders Hi en Vodafone bevestigen dat aan Nu.nl. Het mediabureau dat Research in Motion vertegenwoordigt in Nederland zegt tegen Webwereld de zaak bij de leverancier uit te zoeken.

De storing wordt al de gehele dag rondgetwitterd door BlackBerry-gebruikers, die daarvoor gebruik maken van computers of andere smartphones. Pingen is niet mogelijk, emailen eveneens niet. Niet iedereen heeft last van de storing. Waardoor hij wordt veroorzaakt is vooralsnog onduidelijk. De woordvoerster van RIM in Nederland zegt zo snel mogelijk met meer informatie te komen.

Update15.38: Inmiddels heeft Hi via zijn twitteraccount laten weten contact te hebben gehad met RIM. De leverancier hoopt de storing tegen 17 uur te hebben verholpen.

De perswoordvoering van BlackBerry in Engeland kan niet direct verklaren wat er aan de hand is. "Ik kan op dit moment niets bevestigen", zegt een woordvoerster. "We werken op aan een statement."

Update 16.38: RIM heeft zijn officiële statement uitgebracht: "We werken aan een oplossing voor een incident dat op dit moment sommige BlackBerry gebruikers treft in Europa, Midden-Oosten en Afrika. We onderzoeken het, en we verontschuldigen ons voor het ongemak dat onze klant ondervinden totdat de storing is opgelost."

Update 9:15: BlackBerry-producent RIM lijkt de storing te hebben verholpen. De wereldwijde storing ijlt nog wel na buiten de VS: RIM twittert dat klanten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika nog "issues kunnen ervaren". Die tweet (op dit moment de meest recente) is van maandagavond.