De universiteit van het Amerikaanse Buffalo heeft een onderzoek gedaan om te achterhalen welke keuze studenten in de leeftijd van 18 tot en met 22 jaar zouden maken: telefoon of eten. Ze namen de smartphones van de kids in en gaven ze 3 uur lang niet te eten.

Vervolgens lieten ze de jongens en meisjes opdrachten maken op een computer waarmee ze tijd op hun smartphone of eten konden verdienen. Wat bleek is dat het leeuwendeel van de studenten hun smartphone verkoos boven eten.

Saillant detail is dat de 76 studenten slechts 2 uur lang geen toegang hadden tot hun telefoon en 3 uur lang niets gegeten hadden. Toch koos het merendeel voor de telefoon. Volgens de onderzoekers kan men hieruit opmaken hoe groot de aantrekkingskracht van de telefoon is op deze doelgroep.

Jammer genoeg heeft men niet de moeite genomen, of de middelen gehad, om een onderzoek te doen onder een grotere en vooral bredere doelgroep. Nu is het resultaat te beperkt om er echt een keiharde conclusie aan te ontlenen.