T-Mobile is laaiend over de definitieve voorwaarden van de 2,6 GHz-veiling die het ministerie van Economische Zaken eerder deze week publiceerde. Daaruit blijkt dat het bedrijf veruit het zwaarst beperkt wordt in zijn mogelijkheden om nieuwe frequenties te verwerven. Vodafone mag maximaal 25 MHz kopen, KPN 20 MHz en T-Mobile maar 10 MHz.

Eerder stelde het departement veel minder eisen aan de drie operators. Het oorspronkelijke maximum van 80 MHz werd na veel protest wel gehalveerd. Onder druk van een motie van PvdA'er Martijn van Dam werden de duimschroeven nog verder aangedraaid. De Kamer eiste namelijk dat er ruimte moest komen voor drie toetreders op de mobiele netwerkmarkt in Nederland. EZ was eerst tegen maar paste de voorwaarden andermaal aan.

Heemskerk slap

T-Mobile is teleurgesteld in de staatssecretaris. "Heemskerk was niet sterk genoeg om z'n rug recht te houden en te zeggen: 'Kamer, ik heb u gehoord, maar om deze argumenten leg ik de motie naast me neer.' Er lag namelijk een beleid en een veilingsmodel dat genuanceerd was en ruimte gaf aan de markt en innovatie. In het politieke debat is dat onderuit gehaald. En nu zie je links en rechts allemaal gekke beslissingen", aldus een woordvoerder van T-Mobile tegen Webwereld.

"Dit slaat nergens op. We moeten nú investeringsbeslissingen doen als bedrijf, keuzes maken voor technologie, netwerken ombouwen, apparatuur aanschaffen. Je gaat partijen die juist voor investeringen staan toch niet in onzekerheid laten? Het beleid is versnipperd, niemand weet waar die aan toe is. Het toont een beetje aan gebrek aan inzicht. Onze boodschap: zorg voor langetermijnzekerheid, zorg voor een integraal beleid. We vragen daadkracht! Dit is niet goed voor BV Nederland. De 2,6 GHz-veiling is een voorbeeld hoe het níet moet."

Ruim frequentiejasje

Dat T-Mobile het zwaarst gecapped is komt door de overname van Orange in 2007. Daardoor heeft T-mobile nu veruit de meeste frequentieruimte met bestaande gsm en umts vergunningen. "Door de fusie met Orange zitten we wat ruimer in het jasje qua frequenties," aldus de zegsman. Dat jasje is flink ruimer dan de concurrentie. T-Mobile heeft momenteel 133,7 MHz om precies te zijn. KPN heeft met 99,4 MHz minder, omdat het onlangs na lang gesteggel en miljoenenboetes besloot de frequenties van Telfort op te geven. Vodafone heeft 67,8 MHz aan frequenties.

T-Mobile hamert vooral op de onzekerheid die wordt gecreëerd. "De gsm-vergunningen lopen in 2013 af, umts loopt in 2016 af. 2,6 GHz hoort bij dit plaatje. Dat kun je nu niet als los blokje uitgeven en de rest in onzekerheid laten, zonder duidelijk beleid?" Bovendien stelt het bedrijf dat het zo zwaar beperkt is dat het aan het maximaal resterende blokje eigenlijk weinig heeft. "We kunnen er vrij weinig mee. Je hebt namelijk méér bandbreedte nodig dan 10 MHz aaneengesloten om snellere datadiensten te leveren."

Nieuwkomer begint met nul

Een woordvoerder van EZ wuift de bezwaren van T-Mobile gedecideerd weg. "Onzekerheid? Dat hoort bij ondernemen. Met die onzekerheid heeft iedereen mee te maken. Dat geldt voor T-Mobile, KPN, Vodafone én voor de nieuwkomers. Dat is het speelveld."

Bovendien benadrukt Economische Zaken dat de bestaande vergunningen worden 'geflexibiliseerd' zodat die ook geschikt worden voor andere draadloze technologie, zoals LTE. "T-Mobile heeft dus voldoende frequentieruimte en alternatieven voor handen, een nieuwkomer heeft nul frequentieruimte." Dat er economisch en technisch genoeg ruimte is voor de gevestigde partijen concludeert ook PA consulting in zijn rapportage. Ook de OPTA heeft zijn zegen gegeven aan de definitieve regels.

Meer concurrentie nodig?

EZ vindt de beleidsverandering naar striktere beperkingen voor de operators dan ook logisch. "Er is breed draagvlak voor meer ruimte voor nieuwkomers. Dat is goed voor de concurrentie en innovatie en per saldo voor de consument. Nieuwe aanbieders zetten druk op bestaande partijen. Het leidt tot meer keus, innovatie en nieuwe diensten. En dat partijen die op die markt zitten het niet leuk vinden dat er anderen komen, dat spreekt denk ik voor zich. Maar voor de consument is het goed nieuws!"

T-Mobile reageert fel: "Is de markt dan nu niet gezond? Als je het Europees bekijkt heeft Nederland een van de laagste tarieven voor mobiele telefonie, het meest hoogwaardige netwerk, de hoogste verdichting, er zijn 40 a 50 consumentenmerken waaruit gekozen kan worden. Waar hebben we het over? De markt is zwaar concurrerend, maar wel verzadigd. Wie stapt daar nog in? Ik ben niet tegen nieuwkomers, maar het als doel op zich stellen, dat is waanzin."

KPN en Vodafone geven beiden aan nog 'op de documenten te studeren'. Vodafone wil momenteel helemaal niet ingaan op de kwestie, KPN beraadt zich nog op een reactie.