Gisteren maakte T-Mobile de prijzen van de iPhone 3G en de tarieven van bijbehorende abonnementen bekend. Onvermeld bleef echter dat de operator per nieuwe aansluiting eenmalig 52,50 euro in rekening brengt.

Achterhaalde praktijk

Het doorberekenen van deze aansluitkosten aan nieuwe abonnees is tegenwoordig hoogst ongebruikelijk. Het betreft een standaardbedrag voor administratiekosten bij een nieuwe klant. Dit wordt echter bijna altijd weggesubsidieerd door de operator.

Telecomtoezichthouder OPTA meldt aan Webwereld dat het doorberekenen van dit bedrag gewoon mag, maar tegenwoordig wel zeer zeldzaam is.

"Heel vroeger gebeurde dat nog wel, maar dat doen we eigenlijk nooit meer. Het zou niet netjes zijn omdat daar weer mee te beginnen", aldus een woordvoerster van concurrent KPN.

Ook Vodafone meldt desgevraagd dat het in de praktijk nooit meer aansluitkosten doorberekent. "Dat kun je tegenwoordig gewoon niet meer aan je klanten verkopen", aldus een zegsvrouw.

T-Mobile laat in een reactie aan Webwereld weten het doorberekenen van het aansluitbedrag 'normale praktijk' is. Wel belooft de woordvoerster dat het aansluitbedrag nog voor de introductie op 11 juli zal worden gehalveerd tot 26,65 euro.

Vermelding duidelijker

Behalve ongebruikelijk, is het niet duidelijk uit het tarievenstaatje op de site dat er nog aansluitkosten bijkomen. Dit staat alleen vermeld in een bijgevoegd pdf-document.

De woordvoerster van T-Mobile erkent dat de informatievoorziening hierover beter kan, al voldoet het bedrijf met de vermelding in het pdf-document wel aan de regels. "We gaan dit bedrag nog veel duidelijker vermelden op onze website."

Stormloop verwacht

T-Mobile benadrukt dat, met of zonder aansluitkosten, het iPhone-pakket in Nederland in vergelijking met veel andere landen 'zeer scherp geprijsd' is. Het bedrijf verwacht aanzienlijke toeloop bij de introductie volgende week vrijdag en voorspelt nu al iPhone-schaarste.

De zegsvrouw beaamt dat die schaarste grotendeels kunstmatig is, door toedoen van leverancier Apple. "We krijgen de iPhone in zeer beperkte batches binnen."

Consumentenautoriteit

De Consumentenautoriteit is van mening dat de informatie over de aansluitkosten erg ver weg gestopt is. Dat is volgens de organisatie niet transparant voor de consument. "Dit zou kunnen vallen onder een overtreding op gebied van misleidende reclame", aldus een woordvoerster.