Directeur Jasper de Rooij vertelt Webwereld dat Simpel overstapt van KPN naar T-Mobile. In het persbericht meldt de virtuele operator dat T-Mobile alle activiteiten overneemt. Simpel houdt daarmee niet op te bestaan, maar is voortaan dus een andere merknaam op het netwerk van T-Mobile, die ook de klantenondersteuning gaat verzorgen.

De Rooij bevestigt dat het gaat om een inlijving door T-Mobile. Die telecomoperator krijgt naast het klantenbestand ook de merknaam in handen. Over de waarde en voorwaarden van deze deal doen de twee partijen geen uitspraken.

Dataverbruik en -limiet

De directeur van Simpel zegt dat het stijgende dataverbruik de reden is om over te gaan naar T-Mobile. Hij legt uit dat het groeiende dataverbruik door consumenten haaks staat op de inkoop van bandbreedte zoals dat gebeurt bij een zogeheten mvno (mobile virtual network operator). Dit gebeurt van tevoren en laat zich moeilijk inschatten.

Bij KPN was er te weinig ruimte voor Simpel om klanten ruimere databundels te bieden, aldus De Rooij. Hij antwoordt dat het niet gaat om de datalimieten die KPN later dit jaar invoert en die T-Mobile bezweert niet te gaan hanteren. Simpel heeft al datalimieten, maar wil die graag verruimen.

Topbundel maar 40 MB

"Ons data-abonnement van 10 euro heeft een limiet van 40 MB, dat is natuurlijk niks", zegt hij ronduit. De Rooij vertelt dat dat bij T-Mobile 500 MB wordt. De databundel van 10 euro is het topabonnement van sim-only aanbieder Simpel.

Naast het probleem van groeiend dataverbruik versus bandbreedte-inkoop vooraf is er nog een zakelijk probleem. Een mvno moet qua prijzen ook zeer dicht op die van de netwerkeigenaar zitten, waardoor het bedrijf er zeker in het begin er veel op moet toeleggen om maar klanten te winnen. Simpel gaat prat op meer dan 100.000 klanten in Nederland, die allen een abonnement hebben. "Wij hebben geen pre-paid klanten en dat is best uniek voor een mvno", stelt De Rooij.

'Geen onmin'

Hij noemt het uiteengaan met KPN een scheiding in goed overleg. Hij benadrukt dat er geen onmin is, maar simpelweg te weinig ruimte wat betreft databundels voor een mvno om te kunnen opereren. "T-Mobile biedt ons meer ruimte, en denkt ook mee over het bereiken van nieuwe doelgroepen." Simpel zegt nieuwe diensten te gaan ontwikkelen samen met de nieuwe telecompartner.

De migratie weg van KPN gaat in totaal enkele maanden in beslag nemen. Huidige Simpel-klanten krijgen voor het ongemak van de aankomende simkaart-wissel een half jaar gratis een data-abonnement voor hun mobiele telefoon.

Tele2 ging voor

Begin vorig jaar is al de veel grotere virtuele operator Tele2 overgestapt van KPN naar T-Mobile. Dat betrof geen inlijving, maar een echte overstap van de mvno naar het netwerk van die concurrerende telecomoperator. De prijs was toen de opgegeven reden om over te stappen, hoewel ook Tele2 'innovatieve' nieuwe diensten via 3G in het vooruitzicht stelde.