In 2009 groeide de Nederlandse mobiele markt met 0,9 procent naar 6,5 miljard euro, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Telecompaper. Een jaar eerder boekte de operators nog een gezamenlijke omzetgroei van 2,4 procent.

Voice minder lucratief

Bellen ('voice') zorgt nog steeds voor 73 procent van de mobiel omzet, maar dit aandeel neemt ieder jaar af. Dat komt niet door minder belminuten, maar door maatregelen om MTA-tarieven (kosten die operators elkaar rekenen voor het afleveren van gesprekken) en roamingkosten te beperken. De kleine omzetgroei die er is, is vooral te danken aan groei aan andere diensten, zoals data-abonnementen.

Volgens Alejandra van de Roer, analist van Telecompaper, waren de economische omstandigheden ook voor de operators voelbaar in 2009. "Mensen kiezen voor een goedkoper abonnement, of besluiten na de loopduur van een abonnement hun oude mobieltje te houden. Maar de impact van de economie is lang niet zo sterk als in de auto-industrie. Telefonie blijft toch een commodity."

T-Mobile levert in

T-Mobile is de grote verliezer onder de mobiele operators. Waar Vodafone en KPN de mobiele omzet met respectievelijk 2,6 en 2 procent zagen stijgen in 2009, daar levert T-Mobile omzet in. De inkomsten uit mobiele diensten daalden met 2,9 procent bij de operator.

Volgens Van de Roer dalen bij alle operators de opbrengsten uit prepaidtelefonie, maar slagen KPN en Vodafone er nog in om dit te compenseren met een groei in postpaid. T-Mobile niet.

T-Mobile zelf zegt dat de omzetdaling op mobiel gebied komt door een daling aan opbrengsten uit "het afhandelen van het telefonieverkeer voor externe partijen". Volgens de operator is er geen sprake van minder opbrengsten die afkomstig zijn van consumenten.

Inactieve sim-kaarten

Telecompaper ziet ook het marktaandeel van T-Mobile dalen, hoewel dit vooral komt door het opheffen van 1 miljoen inactieve sim-kaarten door de integratie van Orange en T-Mobile. KPN heeft nu ruim 50 procent van alle mobiele abonnees, terwijl Vodafone en T-Mobiele ieder een kwart van de mobiele bellers onder de hoede heeft.

In het vierde kwartaal van 2009 constateert Telecompaper dat opbrengsten van bellen weer groeien, tegen de trend in. Dit komt doordat operators meer aan 'smart pricing' doen, zegt Van de Roer. "De tarieven van 'out of bundle' zijn hoger, en er wordt meer per minuut afgerekend." Onlangs werd deze tariefstijging ook al geconstateerd.

In 2010 verwacht Telecompaper 1 à 2 procent omzetgroei voor de operators. In 2014 draait de Nederlandse mobiele markt naar verwachting een omzet van 7,2 miljard euro.

Update Reactie T-Mobile toegevoegd