De drie partijen hebben daarover vandaag overeenstemming bereikt. Door het bundelen van de kennis denken de telecommaatschappijen i-mode sterk in de Europese markt te kunnen zetten. KPN wil de i-mode-diensten nog in de tweede helft van dit jaar in Nederland invoeren. NTT DoCoMo is al een paar jaar actief op de Japanse markt met mobiele internetdiensten. Na de introductie van i-mode twee jaar geleden heeft 'mobiel internet' in Japan een explosieve groei doorgemaakt. DoCoMo telt inmiddels 17 miljoen klanten. De diensten die in Europa aangeboden gaan worden zijn onder meer spelletjes, het uitwisselen van e-mail en het versturen en ontvangen van foto's. Ook kan met de telefoon plaatsgebonden informatie over bijvoorbeeld restaurants, bioscopen en parkeergarages opgevraagd worden. Verder is het de bedoeling dat met i-mode straks betalingen verricht kunnen worden. De diensten worden in eerste instantie geïntroduceerd in Nederland, België, Italië en Duitsland. Deze markt heeft een bereik van 165 miljoen abonnees. Volgens KPN zal worden voortgeborduurd op de techniek en kennis die in Japan is opgedaan. NTT DoCoMo gaat in het consortium dan ook een adviserende rol spelen. De interesse van de consument voor mobiele internetdiensten via de WAP-technologie blijft tot nu toe sterk achter. De introductie van i-mode betekent volgens KPN niet dat WAP meteen afgeschreven is. Daarom worden gesprekken gevoerd met een aantal fabrikanten van mobiele telefoons. Nog voor het eind van het jaar moeten er toestellen op de markt verschijnen die zowel met WAP als met i-mode overweg kunnen.