Bij regulier onderhoud aan het Vodafone-netwerk is er een storing ontstaan die bij een gedeelte van de klanten voor netwerk-problemen zorgt. Vodafone laat weten dat de oorzaak van de storing inmiddels is achterhaald maar kan desgevraagd geen technische informatie verschaffen.

Wel is duidelijk dat ongeveer 60.000 klanten hinder ondervinden van de nachtelijke werkzaamheden. “Onze inschatting is dat ongeveer 1 procent van onze klanten last heeft van de storing, dat zijn zo'n 60.000 mensen", aldus Vodafone-woordvoerder Bart Bakker, die tevens laat weten dat de storing “niet-regionaal" is en dus klanten door het hele land kan treffen.

'Incidenteel kan het fout gaan'

De telco zegt momenteel hard aan een oplossing te werken. “Onze technici hebben inmiddels ontdekt wat er mis is gegaan en werken hard aan een oplossing. Binnen enkele uren moeten de problemen zijn opgelost. We betreuren dat het fout is gegaan vannacht. Meestal gaat het reguliere onderhoud ongemerkt voorbij, maar incidenteel kan het fout gaan."

Vodafone-klanten hebben dit jaar vaker last gehad van storingen. De bekendste storing was de langdurige landelijke netwerkstoring van begin april, die lang aanhield en was veroorzaakt door een brand in een Rotterdamse netwerkcentrale. Klanten mochten ter compensatie enkele dagen gratis en sms'en, wat massaal gebeurde. Vorige maand waren er nog problemen met het SMS-verkeer.

Update 11.35 uur: Vodafone-woordvoerder Bart Bakker meldt dat de problemen inmiddels zijn opgelost en komt met advies. “Ik heb begrepen via onze technici en ook Vodafone Webcare dat er geen klachten meer zijn. Wel geven we klanten het advies om hun telefoon helemaal uit te schakelen en vervolgens opnieuw verbinding te laten maken met het netwerk."

De zegsman laat desgevraagd weten dat het daarbij echt gaat om een harde reset, waarbij nieuw contact wordt gemaakt. Niet enkel het in- en uitschakelen van de vliegtuigmodus, zoals bij smartphones mogelijk is.